استیج طرح کهاب چیست و چگونه انجام میشود

Author:

همانطور که در مطالب قبلی اشاره شد طرح کهاب در سه استیج انجام میگیردو در این مطلب میخواهیم به شرح این سه استیج طرح کهاب بپردازیم. با ما همراه باشید.

کهاب استیج یک

استیج اول طرح کهاب : جمع آوری بخار حاصل از تخلیه نفتکش و انتقال مجدد آن به نفتکش

محل اصلی که بخارات بنزین در آن جمع میشوند، مخازن مدفون در جایگاه سوخت میباشد که هدفت اصلی مرحله اول طرح کهاب همین مخازن در زمانی است که تخلیه انجام میشود. این مرحله بدلیل افزایش جمع آوری بخار بنزین از سایر مراحل در اولویت بیشتری قرار دارد. در حالت عدم نصب سیستم کهاب، این بخارات بنزین از طریق شیر وانت به فضای جایگاه وارد شده و فضای جایگاه را برای کارکنان و مشتری­ ها آلوده می نماید و خطر آتش­‌سوزی نیز بالا می‌­برد. اما اگر از مرحله اول سیستم کهاب بهره بگیریم، در زمان آغاز عملیات تخلیه سوخت توسط تانکر حمل سوخت با استفاده از مسیر لوله دیگری، مخزن به تانکر متصل شده و بخارات بنزین تولید شده در مخزن جایگاه به تانکر حمل سوخت انتقال داده می شود تا به محل بارگیری تانکر منتقل گردد.

بعد از این مرحله، محصول بازیافت شده در محیطی که خطر کمتری وجود داشته باشد تخلیه میشود. حرکت بخارات بنزین از مخزن جایگاه به تانکر حمل سوخت معمولا به صورت تعادلی انجام می گیرد. با توجه به تخلیه فشار منفی اندکی در تانکر بوجود می آید و از طرف دیگر در مخزن جایگاه که در حال بارگیری است فشار مثبت ایجاد می شود. در اینجا باید توجه داشت که تمام سیالی برای انتقال از فشار مثبت به منفی وجود دارد و در نتیجه، بخار بنزین از مخزن جایگاه به تانکر حمل سوخت منقل می شود.

در اجرای مرحله اول سیستم کهاب مواردی مانند آبندی کامل مخازن و تجهیزات کاملا و شیر بخار، و نصب سوپاپ بخار نیز در تانکرهای حمل فرآورده انجام شود.

طرح کهاب استیج یک

طرح کهاب استیج دو

استیج دوم طرح کهاب : جمع آوری بخار منتشر شده از باک خودروها و انتقال آن به مخزن جایگاه

یکی دیگر از منابع انشار بخار بنزین در فضای پمپ بنزین، باک های خود خودرو ها میباشند. حال انتقال بخار های ایجاد شده در باک خودرو ها در زمان سوختگیری، در مرحله دوم کهاب انجام میشود تا از آنجا در سیکل بازیافت بخارات بنرین به تانکر حمل سوخت یا سیستم بازیافت سوخت منتقل بشود.

با توجه به اینکه باک خودرو ها بسیار کوچک هستند در نتیجه فشار منفی تولید شده در آن کمتر است و انتقال بخار بنزین نیز دشوار تر انجام میپذیرد و همین باعث ایجاد تفاوت بین مرحله اول و دوم میباشد. اما همچنان از روش تعادلی در مرحله دوم استفاده می­ شود که مستلزم استفاده از نازل خاص با لوله خرطومی قابل ارتجاع چسبنده به باک و شیلنگ هم محور برای انتقال بخار بنزین و سوخت به صورت همزمان است. در مرحله دوم از ایجاد خلاء فعال یا غیر فعال برای انتقال بخار بنزین استفاده می­ شود. استفاده از نازل بنزین و شیلنگ دوجداره برای اجرای مرحله دوم طرح بسیار ضروری میباشد.

طرح کهاب استیج دو

طرح کهاب استیج سه

 استیج سوم طرح کهاب : بازیافت بخار جمع آوری شده و انتقال بنزین استحصال شده به مخزن جایگاه

مهمترین مرحله سیستم طرح کهاب مرحله سوم است که فرایند اصلی بازیافت بخارات بنزین جمع آوری شده انجام میشود. در دو مرحله اولیه بخارات بنزین از داخل باک خودرو به مخزن جایگاه و از مخزن جایگاه به تانکر حمل سوخت منتقل می گردد و خطر انتشار آلایندگی آن رفع می شود. یکی از دلایلی که سیستم طرح کهاب از نظر اقتصادی مورد توجه قرار گرفته است، این است که در مرحله سوم نوبت میرسد به طی مراحلی که این بخارات بنزین به سوخت مایع قابل مصرف تبدیل گردد.

سه روش برای بازیافت بخار سوخت میتوان در نظر گرفت:  تبریدی، غشایی و جذبی

سیستم کهاب از روش تبریدی بهره می برد در سیستم تبریدی از یک سیکل تبرید که شامل کمپرسور، کندانسور، شیر انبساط و اپراتور است برای ایجاد سرمای لازم برای میعان بخار بنزین استفاده می­‌گردد.

این روش از نکات مثبت و ارزنده ای بهرمند است که عبارتند از :

داشتن ایمنی بالا

جلوگیری از ورود آلودگی خارجی

اندازه­‌گیری دقیق مایع

داشتن فعالیت دائم

این روش پرطرفدار ترین روش در بازیافت بخارات بنزین در ایران را به خود اختصاص داده است. لازم به ذکر است اجرای مرحله سوم نیاز به تجهیزات خاص خودش را دارد.