آشنایی با روش اجرای طرح کهاب

Author:

اجرای طرح کهاب در روش های مختلف

همانطور که در مطالب طرح کهاب گفته شد، اجرای این طرح به روش های مختلف انجام میپذیرد در این مطب میخواهیم به تشریح این روش ها بپردازیم.

روش تبریدی (Refrigeration type):

عملکرد این روش از روی اسم آن بسیار واضح است که بر اساس میعان يا سرد كردن مخلوط بخار بنزين و هوا کار میکند. در نتیجه برای این شیوه نیاز به یک هوای سرد داریم که این رمای مورد نیاز جهت مايع شدن مخلوط توسط سيكل تبريد 3 مرحله اي كه هر مرحله شامل كمپرسور، كندانسور، شير انبساط و اواپراتور است، صورت مي گیرد كه طریقه کار آن، به این صورت است:

همانطور که میدوانید زمانی که فرد در جایگاه سوخت از نازل بنزین برای انتقال بنزین به باک ماشین استفاده میکند، مقداری از این بنزین بخار شده و با هوا مخلوط میشود در این هنگام این بخارات بنزین به همراه هوا وارد محفظه سرمازا میشود. در اين محفظه مخلوط از روي كويل هاي سرد سه گانه كه به ترتيب داراي دماي (5 +) درجه سانتيگراد ، (30 -) درجه سانتيگراد و   (75- ) درجه سانتيگراد مي باشند عبور کرده و در همین فرایند است که بخارات بنزین توانایی تبدیل شدن به مایع را پیدا میکنند. با توجه به اینکه مقداری هوا نیز در این بخارات مخلوط شده، مقداری آب نیز به طی عملی شدن این فرایند به همراه بنزین مابع از دستگاه خارج میشود و در كويل هاي مراحل 2 و 3 كه در دماي زير صفر قرار دارند تبديل به يخ مي گردد،مقداري يخ نيز در طول فرآيند و بصورت تدريجي توليد شده كه توسط كويل هاي گرم به آب تبديل مي گردد. در نتیجه در پایان هر 24 ساعتی که اسین دستگاه ها مشغول به کار هستند مولکولهای آب به صورت برفک روی کویل ها جمع میشوند و راهکاری که برای از بین بردن و آب شدن این برفک ها اندیشیده شده، استفاده از سيستم Defrost است که باعث آب شدن این برفک ها میشود. ( به منظور عملكرد پيوسته  سيستم، يك مبدل ثانويه پيش بيني شده است كه همزمان با آغاز فرايندREGENERATION مبدل بعدي وارد مدار مي گردد) در پایان این فرآینده مایعی که استحصال شده متشکل از بنزین و مقدار کمی آب است و بعد از جداکردن این دو مابع از هم ، بنزین حاصله با پمپ به مخازن اصلی بتزین برگشت داده میشود.

مزایای این روش چیست ؟

به علت اینکه هیچ نوع واسطه ای در مخلوط شدن بخار بنزین و هوا وجود ندارد، هیچ نوع آلودگی خارجی نمیواند به آن وارد شود.

وجود ایمنی بالای سیستم به علت استفاده از اجزاء الکتریکی و مکانیکی

به علت اینکه در طول مسیر افت فشار بسیار کم است، به نیروی رانشی خاصی نیاز نیست.

(قابلیت عملکرد) صفر تا صد در صد جريان عبوري مخلوط بخار و هوا را دارد.

over load (اضافه بار) تا حد 50% در طولاني مدت و 100 % در كوتاه مدت را با راندمان قابل قبول دارا مي باشد.

قابل اندازه گیری بودن مایعی که در انتها خارج میشود.

بهترین مزیت این روش استفاده از سیستم کویل دوتایییا همان موازی است که توانایی کار پیوسته به صورت 24 ساعته را دارد.

روش جذبی (کربن فعال) (Carbon active type) :

در این روش اجرای طرح کهاب بخار بنزینی که با هوا مخلوط شده به طور عمده در اثر نيروي ناشي از بارگيري تانكر پس از عبور ازيك SEPARATOR (که در آن هر گونه مايع احتمالي جدا مي شود) و یک Flame Arrestor (كه مانع از ورود بخار بنزين مشتعل شده به سيستم VRU مي گردد) وارد مخزنی میگردد که جذب کننده کربن است. هر واحد VRU داراي حداقل دو مخزن ( بستر ) كربن فعال مي باشد كه همواره يك مخزن تحت سرويس و مخزن ديگر تحت فرآيند احياء مي باشد .

در این مرحله بخار بنزین وارد یکی از این مخازنی که دارای کربن فعال هستند میشود که درون آن مولکول های بنزین در سطح کربن جذب میگیرند. در این جا هوا تبخیر شده و به کربن ها نمیچسبدند. مخزن پس از اشباع شدن از بنزین، از مدار خارج شده و مخزن دیگر وارد مئدار میشود.

مخزن اشباع شده تحت تاثير نيروي مكش پمپ خلاء قرار گرفته و در اثر كاهش فشار ، هيدروكربن هاي  جذب شده از كربن هاي فعال جدا و به سمت مخزن جاذب هدايت مي گردد. با پاشش بنزين از بالاي مخزن جاذب و عبور بخار بنزين از ميان آن(در خلاف جهت حركت يكديگر ) ذرات بخار بنزين جذب قطرات ريز بنزين مايع مي گردند.

مزایای این روش چیست ؟؟؟

داشتن راندمان بسیار بالا

به علت بالا بودن عمر کربن ها که در حدود 10 تا 15 سال است نیازی به تعویض ندارند.

متغیر بودن ظرفیت دستگاها که به راحتی با افزایش و کاهش قابل تغییر هستند.

کاهش هزینه های به علت مصرف کم برق

تمکان تولید و ساخت مخازن آن داخل کشور محیا است.

هیچ نیازی به اپراتور حرفه ای با تجریه و یا تحصیلات بالا ندارد.

روش ترکیبی (جذبی-تبریدی):

در این روش، ترکیبی از روش تبریدی و جذبی به صورت سری می باشد.

مزایای این روش چیست؟؟

با توجه به اینکه تمام مراحل هر دو روش اجرای طرح کهاب، در این رو اجرا میشود در نتیجه تمامی مزایای روشهای جذبی و تبریدی را دارا میباشد.