رفع ناترازی بنزین در گرو گسترش سبد سوخت

Author:

ایران از جمله کشورهایی است که با دارا بودن منابع عظیم نفت و گاز، سبد انرژی محدودی دارد و همین محدودیت و بی‌توجهی به گسترش آن، کار را امروز به جایی رسانده که کشور با چالش ناترازی بنزین مواجه شده است و این در حالی است که سیستم حمل و نقل، از مهمترین بخش‌های اقتصاد دنیاست و نقشی زیربنایی بر اقتصاد کشورها دارد.

به گزارش خبرگزاری برنا، ناترازی بنزین به عوامل متعددی بستگی دارد که یکی از مهمترین آن‌ها، محدود بودن سبد سوخت است که علاوه بر وجود برنامه‌ها، هیچ دولتی به آن توجه نکرده است اما هم‌اکنون که ناترازی بنزین به مرز خطرناکی رسیده و حتی از مرحله‌ی هشدار هم عبور کرده، باید فکری اساسی برای گستردگی سبد سوخت کرد.

کارشناسان بارها درباره‌ی جایگزینی سوخت‌های دیگر به جای بنزین صحبت کرده‌اند که هم می‌تواند در رفع ناترازی مفید باشد و هم کاهش آلودگی هوا را در پی دارد. با توجه به قیمت بسیار پایین گاز طبیعی در برابر دیگر سوخت‌های متداول در بخش حمل و نقل، توسعه صنعت NGV  و افزایش استفاده از گاز طبیعی به عنوان سوخت مناسب جایگزین بنزین و گازوئیل نه تنها می‌تواند به سرعت بسیاری از مشکلات جاری کشور را در زمینه انرژی حل کند بلکه با توجه به رویکرد نوین جهانی مبنی بر استفاده بیشتر از گاز طبیعی، می‌تواند زمینه‌های صادراتی مهم و سودآوری را برای آینده کشور به همراه داشته باشد.

طبق آمار موجود، جایگزینی ال پی جی با بنزین نیاز به حدود چهار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری دارد و سالانه ۲۵۰ میلیون دلار سود نصیب کشور می‌کند. در حال حاضر روزانه حدود ۲۶ هزار تن گاز مایع در کشور تولید می‌شود که انرژی آن معادل روزانه ۳۶ میلیون لیتر بنزین است. از این میزان روزانه حدود ۶ هزار تن در بخش خانگی توزیع می‌شود و مابقی آن ۲۰ هزار تن (معادل حدود ۲۷ میلیون لیتر بنزین) قابلیت اضافه شدن به سبد سوخت خودرو را داراست.

البته جایگزین کردن سوخت مایع با بنزین، کار نسبتاً دشواری است چرا که سالیان سال بی‌توجهی به این موضوع، زیرساخت‌های آن در کشور آماده نیست و نیازمند یک عزم جدی است که به نظر نمی‌آید در هیچ دولتی فراهم بوده باشد.

کارشناسان معتقدند با کمتر از ۱۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری برای احداث زیرساخت‌ها در جایگزینی سی ان جی با بنزین سالانه ۴ میلیارد دلار برای کشور سود حاصل می‌شود، در حالی که در جایگزینی ال پی جی با بنزین نیاز به حدود ۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری برای ایجاد زیرساخت بوده و سالانه چیزی در حدود ۲۵۰ میلیون دلار سود نصیب کشور خواهد شد.

در شرایطی که کشور با ناترازی بنزین دست و پنجه نرم می‌کند باید به سرعت راهکارهایی برای کاهش مصرف ایجاد کند و این در حالی است که راهکارها موجودند و فقط یک عزم و اراده‌ی جدی را می‌طلبند تا کشور بتواند از چالش بزرگ ناترازی بنزین خارج شود.

دولت سیزدهم البته با تلاش‌های فراوان توانست ناترازی گاز را تا حدی تحت کنترل بگیرد اما باید دید با ناترازی بنزین، که یک مسأله‌ی امنیتی است چه خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری برنا