هفتاد درصد سی.ان.جی سوئد از زیست‌گاز تامین می‎شود

Author:

 

به گزارش مجله صنعت سی.ان.جی به نقل از انجمن گاز سوئد، در شش ماهه نخست سال 2015، تامین سی.ان.جی مورد نیاز در سوئد از منابع زیست گاز بیو‏متان افزایش چشم گیری یافته است. انجمن گاز سوئد به تازگی گزارشی را در مورد مصرف گاز در سوئد، طی نیمه اول سال 2015 منتشر کرده است که حاکی از افزایش میزان نسبت زیست‏گاز به کل سوخت فروخته شده در شش ماه اول 2015 معادل 73 درصد بوده است. بالاترین نسبت زیست‎گاز مصرفی در سال های گذشته بیش از 60 درصد نبوده است. مابقی 27 درصد سی.ان.جی مورد نیاز سوئد از گاز طبیعی (فسیلی) تهیه می شود.

StatistikFordonsgaaddfgr

در کشور سوئد زیست‎گاز یا بیومتان منبع اصلی تامین سوخت سی.ان.جی است. سوخت سی.ان.جی تهیه شده از زیست‎گاز در سوئد مورد استفاده خودروهای گازسوز و بویژه اتوبوس‎های متعلق به سیستم حمل و نقل عمومی قرار می گیرد.

آقای اندرس متیسون، مدیر‏عامل انجمن گاز سوئد معتقد است که نسبت بالای مصرف زیست­گاز، کشور سوئد را به پیشتاز مصرف کننده زیست‏گاز در جهان بدل کرده است و نشانگر آن است که حمل و نقل کاملا” سبز امکان پذیر است.

در شش ماهه نخست سال 2015، در مجموع بیش از 80 میلیون متر مکعب استاندارد گاز در سوئد فروخته شده است که بیش از متوسط شش ماهه سال گذشته است. متوسط مصرف ماهانه گاز سی.ان.جی در سوئد نزدیک بیش از ده هزار تن در ماه بوده و متوسط مصرف شش ماهه نخست سال در حدود 61000 تن بوده است.

به گزارش مجله صنعت سی.ان.جی طی پانزده سال گذشته، مصرف گاز طبیعی بتدریج افزایش یافته است و اکنون بیش از 52.000 خودروی درناوگان حمل و نقل سوئد در تردد هستند که شامل اتوبوس‎ها و کامیونت‎های موجود در ناوگان حمل و نقل سوئد می شوند. همچنین سوئد بیش از 217 جایگاه سوخت گیری سی.ان.جی دارد که به منزله وجود یک جایگاه برای هر 240 خودرو است.

تولید ناخالص داخلی این کشور ده میلیون نفری در سال ۲۰۰۶ میلادی ۱/۱۲۰۰میلیارد دلار بود و رشدی ۵/۴ درصدی را نسبت به سال پیش از آن نشان می‌داد. نرخ بیکاری این کشور ۶/۵درصد است. آماری از جمعیت زیر خط فقر این کشور در دسترس نیست اما به نظر می‌رسد این آمار نباید چندان بالا باشد. تورم در این کشور ۴/۱درصد است. ۳۵ درصد از محصولات صادراتی این کشور را ماشین‌آلات تشکیل می‌دهد و بقیه شامل وسایل نقلیه موتوری، کاغذ و مشتقات آن، چوب، محصولات آهنی و فولادی و مواد شیمیایی است که به کشورهای آلمان (۸/۹درصد)، آمریکا (۳/۹ درصد)، انگلستان (۱/۷ درصد)، دانمارک(۹/۶ درصد)، فنلاند(۶ درصد)، فرانسه(۹/۴ درصد)، هلند(۷/۴ درصد) و بلژیک(۵/۴درصد) صادر می‌شود.

منبع: www.cngmag.ir