منافع دولت در توسعه CNG

Author:

قیمت گاز فروشی به جایگاه داران CNG، چندین برابر قیمت فروش گاز به سایر بخش‌ها است اما دولت تمایلی به توسعه صنعت CNG به عنوان یک بازار پرسود داخلی برای فروش مازاد گاز تولیدی میادین جدید نظیر پارس جنوبی ندارد در حالی که مصرف بنزین افزایش یافته و کشور نیازمند جایگزینی برای بنزین گران¬قیمت وارداتی است.

به گزارش عیارآنلاین، هر چند که کشور ایران بزرگترین منابع گازی در جهان را دارد اما صادرات گاز کشور در طی سال های مختلف بسیار محدود بوده و نسبت به میزان تولید و استخراج گاز مقدار بسیار کمی را به خود اختصاص داده به طوری که طی سالهای اخیر هیچگاه بیشتر از ۲% گاز تولیدی در کشور به صادرات تخصیص نیافته است. فروش گاز در داخل کشور با قیمت های بسیار کمتری نسبت به قیمت های صادراتی انجام می شود و دولت را وسوسه می کند تا گاز را با قیمت بیشتر به خارج از کشور صادر نماید. حال اگر بازاری در داخل کشور برای مصرف گاز طبیعی وجود داشته باشد که با قیمت های جهانی گاز را بخرد و نیاز به زیرساخت خاصی نظیر خط لوله مجزا یا پایانه های گران قیمت LNG نداشته باشد و نیاز خود را از طریق شبکه موجود سراسری گاز در کشور تأمین کند، دولت نسبت به آن چه رفتاری خواهد داشت؟

سوخت گاز فشرده یا همان CNG سال هاست که در کشور ایران جای خود را پیدا کرده و در حال حاضر جایگزین ۲۰% از بنزین مصرفی خودروهای سبک شده است. قیمت گازی که دولت به جایگاه داران گاز فشرده می فروشد تقریبا برابر ۳۰۰ تومان در هر مترمکعب است. با توجه به افت قیمت نفت و گاز در جهان، این قیمت تقریبا با قیمت جهانی گاز در فوب آمریکا که ۳ دلار برای هر میلیون BTU هست برابرست.

بازار موجود برای گاز فشرده در حال حاضر در کشور برابر ۲۰ تا ۲۱ میلیون مترمکعب در روز بوده که بسیار بیشتر از میزان صادرات گاز است لذا دولت می تواند با توسعه CNG در کشور، بدون هیچ دردسری درآمدی معادل صادرات گاز به یک کشور خارجی را داشته باشد. مخصوصا اینکه کشور در حال حاضر واردکننده بنزین بوده به طور متوسط روزانه ۱۲ میلیون لیتر در روز بنزین وارد می کند که این میزان از واردات بنزین برای دولت هزینه ای برابر ۷۰۰ میلیون دلار (۶۰۰ تومان برای هر لیتر) در سال دارد که صرف یارانه پنهان سوخت می شود. حال آنکه اگر دولت فقط ۱۵ میلیون مترمکعب از مازاد تولید گاز حاصل از میادین جدید به خصوص پارس جنوبی را به صنعت CNG اختصاص دهد، علاوه براینکه از واردات بنزین به طور کامل بی نیاز می شود، بلکه می تواند از درآمد فروش ۳۵ میلیون مترمکعبی گاز با قیمت بالا در بازار CNG بهره­مند شود. از طرفی پس از راه اندازی کامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس هم فرصت صادرات بنزین برای کشور به وجود آمده و دولت می تواند مازاد عرضه خود را در بازارهای بین المللی و با قیمت هایی بالاتر از قیمت های داخلی به فروش رسانده و از سود صادرات بهره مند شود.

برای این منظور ظرفیت موجود جایگاه های سوخت رسانی گازفشرده کافیست اما توزیع نامناسب آنها در کشور دوباره نیاز به ایجاد جایگاه های جدید را ایجاد می نماید. همچنین توجه به بهبود وضعیت خودروهای گازسوز از الزامات مهم توسعه CNG در کشور است. ضمن اینکه سیاست های تشویقی اعم از قیمت گذاری و تسهیلات در مورد خودرو و سوخت می تواند به تسریع افزایش سوخت

منبع: www.ayaronline.ir