همه‌چیز درباره شرایط ساخت جایگاه‌های سی ان جی (CNG)

Author:

شرایط اولیه برای ساخت انواع جایگاه‌های سی.‌ان.‌جی بزرگ و متوسط از تشکیل پرونده و معرفی زمین مورد نظر تا کسب مجوز و آموزش کارکنان جایگاه سوخت گاز طبیعی فشرده تشریح شد.

جایگاه سی ان جی - CNG

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نفت (MOP)، در پی درخواست مکرر برخی کاربران این پایگاه مبنی بر ارائه اطلاعات کاملی در خصوص گاز طبیعی فشرده (سی.ان.جی) و اعلام شرایط لازم برای ساخت این جایگاه‌ها، اطلاعات تکمیلی به شرح ذیل بیان می‌شود:

شرایط اولیه برای ساخت جایگاه‌های سی.‌ان.‌جی

معرفی زمین مناسب به تشخیص شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، قرارگیری زمین معرفی شده در خیابان‌ها و معابر اصلی، امکان استفاده از خط لوله گاز 250 پوند با قابلیت برداشت حداقل1500 متر مکعب در ساعت، امکان اخذ انشعاب برق تا 400 کیلو وات، اخذ مجوزهای لازم از دستگاه‌های ذیربط برای کاربری زمین به عنوان جایگاه سوختگیری گاز طبیعی و توانایی خرید انشعابات برق، گاز و انجام عملیات ساختمانی جایگاه از جمله شرایط اولیه برای ساخت جایگاه سی‌.ان.‌جی است.

از تشکیل پرونده تا آموزش کارکنان

فرم تکمیل شده تقاضا نامه، کپی سند رسمی مالکیت زمین ممهور به رونوشت برابر اصل از مراجع قانونی، کروکی زمین معرفی شده، تایید فرم بازدید از زمین متقاضی، پیگیری استعلام‌های مورد نیاز منطقه، اخذ جوابیه استعلام از شهرداری، شرکت گاز، اداره برق، اداره راه و سایر مبادی ذیربط به تشخیص منطقه از جمله مدارک لازم جهت تکمیل پرونده و روند اخذ مجوز جهت ساخت یک جایگاه است که پس از تکمیل این موارد و در صورت مثبت بودن کلیه استعلام‌های مربوطه، توافقنامه ساخت عقد قرارداد خواهد شد.

پس از عقد قرارداد متقاضی باید نسبت به اخذ انشعاب‌های گاز از شرکت گاز و برق از اداره برق، عقد قرارداد با شرکت مشاوره معرفی شده توسط شرکت پخش جهت تهیه نقشه‌های فاز یک و دو اقدام کند؛ در این مرحله در صورت تطابق نقشه‌های فاز یک و دو با استانداردهای مرتبط، بررسی و تایید از طرف شرکت ملی پخش، ساخت جایگاه طبق نقشه‌های به تایید رسیده آغاز خواهد شد.

در این مرحله ضمن نظارت بر روند ساخت جایگاه و عقد قرارداد واگذاری تجهیزات توسط شرکت با متقاضی، تجهیزات سی.‌ان.‌جی مورد نیاز به جایگاه ارسال شده و کار نصب و راه‌اندازی آن آغاز می‌شود که این تجهیزات به ارزش تقریبی 500  میلیون تومان از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران و به صورت رایگان در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

معرفی کارکنان جایگاه به شرکت ملی پخش جهت آموزش، آموزش کارکنان معرفی شده (صدور گواهینامه از طرف تامین‌کننده تجهیزات در صورت موفقیت در دوره) و معرفی نفرات دارای گواهینامه به شرکت ملی پخش آخرین مراحل تکمیل و راه‌اندازی یک جایگاه سی.ان.جی جهت عرضه گاز طبیعی خواهد بود.

شرایط ساخت جایگاه‌های اختصاصی 

براساس این گزارش، همه متقاضیان ساخت جایگاه سی.ان.جی تک منظوره و دو منظوره لازم است قبل از هر اقدامی جهت ساخت جایگاه به مناطق پخش فراورده‌های نفتی مراجعه و نسبت به شرایط ساخت جایگاه و نیاز منطقه‌ای  بر اساس سهمیه تخصیص داده شده اطلاع لازم کسب کنند .

بدیهی است شرکت‌های پخش منطقه‌ای نیز برابر روش کار ابلاغ شده موظفند علاوه بر تکمیل فرم‌های مورد نظر، اطلاعات لازم در خصوص شرایط ساخت جایگاه سی ان جی را به متقاضی اعلام کنند.

متقاضیان ضمن توجه به شرایط اولیه ساخت جایگاه اختصاصی تک‌منظوره دقت کنند و پس از تکمیل فرم شماره یک ابلاغی به مناطق پخش و تایید زمین از سوی مناطق نسبت به تکمیل پرونده برابر شرح ذیل اقدام کنند.

شرایط اولیه

1.        متقاضی نسبت به معرفی زمین مناسب به تشخیص شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی  اقدام کنند.
2.        زمین معرفی شده بر معبر اصلی باشد
3.        امکان استفاده از خط لوله گاز 250 پوند با قابلیت برداشت  حداقل 1500 متر مکعب در ساعت
4.        امکان اخذ انشعاب برق تا 400 کیلو وات  
5.        اخذ مجوزهای لازم از دستگاه‌های ذیربط جهت کاربری زمین به عنوان جایگاه سوخت‌گیری گاز طبیعی
6.        توانایی خرید انشعابات برق و گاز و انجام عملیات ساختمانی جایگاه . 
 
تشکیل پرونده

•          فرم تکمیل‌شده تقاضا نامه
•          کپی سند رسمی مالکیت زمین ممهور به رونوشت برابر اصل از مراجع قانونی
•          کروکی زمین معرفی شده
•          تایید فرم بازدید از زمین متقاضی
•          پیگیری انجام استعلام‌های مورد نیاز منطقه
•          اخذ جوابیه استعلام از شهرداری، شرکت گاز، اداره برق، اداره راه و سایر مبادی ذیربط به تشخیص منطقه
•          عقد توافقنامه ساخت جایگاه سی.ان.جی (در صورت مثبت بودن کلیه استعلام‌های مربوطه)
•          اخذ انشعاب‌های گاز از شرکت گاز و برق از اداره برق
•          عقد قرارداد با شرکت مشاوره معرفی شده توسط شرکت جهت تهیه نقشه‌های فاز یک و دو
•          در صورت تطابق نقشه‌های فاز یک و دو با استانداردهای مرتبط بررسی و تایید از طرف شرکت پخش
•          ساخت جایگاه طبق نقشه‌های به تایید رسیده توسط شرکت
•          نظارت بر روند ساخت جایگاه
•          عقد قرارداد واگذاری تجهیزات توسط شرکت با متقاضی
•          ارسال تجهیزات سی.ان.جی ، نصب و راه اندازی جایگاه
•          معرفی پرسنل جایگاه به شرکت ملی پخش جهت آموزش
•          آموزش پرسنل معرفی شده و در صورت موفقیت در دوره صدور گواهینامه از طرف تامین کننده تجهیزات
•          معرفی نفرات دارای گواهی نامه به شرکت ملی پخش
•          راه اندازی جایگاه

یکی از اهداف دولت جمهوری اسلامی ایران در شبکه حمل ونقل ایجاد تعادل منطقی در سبد سوخت مصرفی خودروها است. در این راستا با توجه به مشکلات تحصیل زمین در کلان‌شهرها و نیاز بیشتر به سوخت سی.ان.جی می‌تواند جایگاه‌های متوسط به عنوان مکمل جایگاه‌های سی.ان.جی استفاده کرد.

جایگاه‌های متوسط بر اساس ظرفیت، توانایی سوخت‌رسانی به 40 الی 400 خودرو را در شبانه روز دارا هستند .

جایگاه سوخت سی.ان.جی متوسط 
 
جایگاههای سی.ان.جی با تجهیزات متوسط جایگاههایی هستند که بواسطه اشغال فضای کمتر نسبت به جایگاههای معمول سی.ان.جی توانایی سوخت‌رسانی به تعداد خودروی کمتری را دارند. این جایگاه‌ها بر اساس ارزیابی صورت گرفته و در نظر گرفتن تمامی فاکتورهای فنی، اقتصادی موجود به  دو تیپ عمده تقسیم می‌شوند. 
  
 
اهداف استفاده از جایگاه‌های سوخت گاز طبیعی با تجهیزات متوسط 
 
 کاهش استهلاک جایگاه‌های سوخت‌رسانی بزرگ و افزایش عمر مفید آنها
 رسیدن به تعادل مناسب بین تعداد خودرو و جایگاه در مناطق مختلف کشور
 کاهش صفوف سوخت رسانی در جایگاههای بزرگ سی.ان.جی
 کاهش آلودگی محیط زیست و استهلاک خودروها به واسطه کاهش تردد برای سوخت گیری
 ایجاد فرصت های سرمایه گذاری برای بخش خصوصی جهت تولید و عرضه جایگاههای سوخت گیری
 افزایش سطح رفاه جامعه و همچنین افزایش ترجیح مردم برای استفاده از سی.ان.جی به واسطه امکانات رفاهی مناسب ، همچنین در دسترس و ارزان بودن این سوخت
 کاهش واردات سوخت های بنزین و نفت گاز و جلوگیری از خروج ارز از کشور و ایجاد فرصت مناسب برای دولت و بخش خصوصی جهت تامین زیر ساخت های تولید بنزین و نفت گاز در کشور
 گسترش امکان استفاده از سی.ان.جی در کشور به عنوان سوخت پاک
 قابلیت نصب و راه اندازی سریع در واحد های دولتی ، اداری، بیمارستانها و … 
 
شرایط ساخت جایگاه سی.ان.جی متوسط 
 
در حال حاضر  فروش ونصب تجهیزات سوخت‌‌رسانی سی.ان.جی جایگاه‌های متوسط فقط برای مجتمع‌های دولتی و عمومی با هزینه متقاضی  در دستور کار قرار گرفته است و متقاضیان می توانند جهت کسب اطلاع از استانداردها و شرایط فروش و نصب تجهیزات مورد نظر با مناطق شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران تماس حاصل کنند.

نکته :    

*متقاضیان خرید جایگاه متوسط توجه داشته باشند که متناسب با تعداد خودرو ظرفیت این جایگاه‌ها از سوخت‌گیری 20 خودرو تا سوخت‌گیری 400 خودرو در شبانه‌روز متغیر است و متناسب با تعداد خودرو قابل سوختگیری و ظرفیت تجهیزات انشعابات لازم محاسبه می شود.
 
* تجهیزات مورد نظر باید در فضای باز (Out door) نصب شود و نصب تجهیزات در فضای بسته و مسقف ممنوع است .
 
* مسئولیت سوخت‌گیری در این جایگاه‌ها بر عهده متقاضی است و لازم است کلیه خودروهای گاز سوز مورد استفاده دارای برچسب بازدید سالیانه باشند .

70 درصد خودکفایی در صنعت سی.ان.جی

بر اساس این گزارش، کشور ایران در طی 10 سال گذشته رشد بسیار خوبی در زمینه صنعت سی.ان.جی داشته است این صنعت توانسته  تا 70 درصد به خود کفایی برسد. هم اکنون حدود 18 میلیون متر مکعب در روز فروش گاز سی.ان.جی است که باعث صرفه‌جویی معادل 18 میلیون لیتر بنزین می‌شود، مخاطبان این صنعت بیشتر حمل و نقل عمومی است که بیشترین مصرف را در این زمینه دارند.

طبق آمار جهانی ما‌به ازاء سه میلیون خودرو، سه هزار جایگاه تک منظوره نیاز داریم که در این خصوص همواره معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش از برنامه افزایش تعداد جایگاه‌های سی.ان.جی متناسب با این آمار خبر داده است.

منبع: وزارت نفت