راه کاهش آلایندگی ها درکشور توسعه سی ان جی است

Author:

 

مدیر عامل شرکت تامکارگاز و نایب رییس ارشد انجمن آسیا و اقیانوسیه خودروهای گاز سوز -ANGVA- گفت: با وجود استقرار بزرگترین ذخایر و شبکه گاز جهان در ایران,صنعت CNG و LNG متناسب با جایگاه گاز و منابع کشور توسعه نیافته است.
به گزارش مجله صنعت CNG، امیر خاکی در حاشیه همایش صنعت CNG و سوختهای جایگزین در 16 آذرماه 1395، در مصاحبه با خبرنگاران تاکید کرد که راه کاهش آلایندگی ها درکشور توسعه CNG است.

وی همچنین افزود: در برنامه سوم و چهارم توسعه در قالب سبد سوخت سهم مشخصی برای CNG تعیین شد در حالی که این بخش در برنامه پنجم و ششم حذف شد و این مسئله سبب کاهش توسعه CNG در کشور شده است.وی تعداد خودروهای گازسوز در کشور را 4 میلیون خودرو اعلام کرد و گفت: تاکنون 3 میلیارد دلار در صنعت CNG سرمایه گذاری شده است.

خاکی مصرف CNG را در ایران روزانه 20 میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: ایران پس از چین که 4.5 میلیون خودرو گازسوز دارد، با 4 میلیون خودرو گازسوز رتبه دوم در جهان را دارد.

عضو هیئت مدیر انجمن صنفی سازندگان تجهیزات مصرف CNG گفت: با وجود پرداخت نکردن یارانه از سوی دولت به بخش حمل و نقل، CNG معادل 32 میلیون دلار صرفه جویی برای کشور به همراه داشته است.
وی با اشاره به وجود 18 درصد ذخایر گازی جهان در ایران افزود: فقط 1.6 صادرات گاز از ایران انجام می شود که معادل همین مقدار نیز واردات گاز به کشور داریم.

خاکی تولید فرآورده های مایع را به دلیل ارزانی و ایجاد سود بیشتر سبب رشد صادرات دانست و گفت: CNG یک صنعت های تک است و ایران جزء کشورهای دارای سهم بالای داخلی سازی درآن است.
نایب رییس ارشد ANGVA گفت: ما با شرکتهای دانش بنیان برای فعالیت دربخش بهینه سازی فناوری آماده همکاری هستیم.

خاکی با اشاره به ایمن بودن سوخت گاز در خودروها گفت: رسیدگی نکردن به هر صنعتی سبب ایجاد خسارت و مشکل خواهد شد.وی با بیان اینکه در گذشته CNG یک متولی مشخص در بخش تولید، توزیع و ایمنی داشته است ادامه داد: در حال حاضر متولی جایگاه ها شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی است اما خودرو گازسوز بدون متولی است.

خاکی در خاتمه افزود: طبق استاندارد خودروها باید سالانه بازرسی شوند و در این خصوص دستگاههای دولتی باید به تعهدات خود عمل کنند.

منبع: www.cngmag.ir