حذف یارانه سوخت هواپیما راهکاری برای رفع ناترازی بنزین

Author:

به گزارش خبرنگار نفت برنا، برای رفع ناترازی بنزین راهکارهای غیرقیمتی از سوی کارشناسان پیشنهاد شده است در این میان باید به یارانه یک میلیارد دلاری سوخت به شرکت های هواپیمایی اشاره کرد که انتقادهای بسیاری را به همراه دارد. در سال‌های اخیر، غول تحریم‌ها، تورم و البته سوء مدیریت برخی از مسئولان، سفره‌ی مردم را کوچکتر کرده است و دولت را در وضعیتی قرار داده که از هر روشی استفاده می‌کند تا از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کند، این در حالی است که برخی اقلام مانند سوخت، از قیمت واقعی خود در کشور برخوردار نیستند و چاره‌ای جز واقعی کردن قیمت وجود ندارد اما در شرایط اقتصادی‌ای که کشور در آن قرار دارد، بالا بردن قیمت بنزین امکان‌پذیر نیست.

در حال حاضر کشور با ناترازی بنزین دست و پنجه نرم می‌کند و برآوردها نشان می‌دهند که دولت در سال پیش رو، مجبور به واردات روزانه به طور متوسط 10 میلیون لیتر خواهد شد که بار مالی بیش از 2 میلیارد دلار را به کشور تحمیل می‌کند، اما راهکارهای غیرقیمتی نیز از سوی کارشناسان پیشنهاد شده است در این میان باید به یارانه یک میلیارد دلاری سوخت به شرکت های هواپیمایی اشاره کرد که انتقادهای بسیاری را به همراه دارد.

 پرویز محمدنژاد قاضی محله عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، طی سخنانی با انتقاد از اختصاص یارانه پنهان سوخت هواپیما به طبقه مرفه جامعه اظهار کرده است: ما سالانه ۵۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان به سوخت هواپیماها می‌دهیم که در واقع این یارانه را به اقشار مرفه جامعه اعطا کردیم. بر اساس آمار ۷۵ درصد مردم کشور ما الگوی مصرف را رعایت می‌کنند و ۲۰ و ۲۵ درصد مردم هستند که از این انرژی و یارانه‌های پنهان استفاده می‌کند، شرایط برای اعطای یارانه به هواپیما هم همین است و چهار درصد از مرفهین جامعه از این یارانه پنهان استفاده می‌کنند.

اگرچه سوخت هواپیما با بنزین معمولی متفاوت است اما یارانه‌ای که به این سوخت تعلق می‌گیرد، با توجه به اینکه تعداد استفاده کنندگان از هواپیما، بسیار بسیار پایین‌تر از استفاده کنندگان بنزین معمولی است، توجیه منطقی ندارد و در واقع می‌توان گفت که این یارانه، به قشر مرفه جامعه و دهک‌های بالایی تعلق می‌گیرد که در واقع نیازی به آن ندارند. البته این مسأله فقط در سوخت هواپیما نیست بلکه در برق و گاز نیز شرایط به همین منوال است. طبقات مرفه جامعه از همان یارانه‌ای استفاده می‌کنند که دهک‌های پایین از آن برخوردارند و این موضوع به هیچ عنوان عادلانه نیست.

این موضوع در شرایطی که کشور با چالش ناترازی بنزین روبروست، داد انتقاد نمایندگان مجلس را نیز درآورده است؛ فریدون عباسی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، در سخنانی بیان کرده است: ما معتقدیم باید قیمت‌ها واقعی شود و کسانی که از هواپیما استفاده می‌کنند قیمت واقعی را بپردازند چراکه بیشتر آن‌ها افرادی هستند که برای شرکت‌ها و دولت کار می‌کنند و ماموریت می‌روند و،  چون وقت شان برایشان اهمیت دارد پس از هواپیما استفاده می‌کنند. باید این افراد هزینه‌ها را واقعی پرداخت کنند و در این صورت قیمت سوخت هواپیما هم باید واقعی شود. قیمت سوخت هواپیما الان لیتری ۶۰۰ تومان است که از نظر ما غیر معقول است. قیمت بنزین معمولی باید بالای ۱۵ هزار تومان باشد و قیمت  بنزین هواپیما هم  باید بیشترتعیین شود.

اگرچه این انتقادات از سوی مسئولین و کارشناسان مطرح می‌شوند اما باید دید آیا زور دولت به شرکت‌های هواپیمایی خواهد رسید یا خیر، یا اینکه اصلاً دولت دغدغه‌ی حذف یارانه پنهان سوخت هواپیما را دارد یا نه.

منبع: خبرگزاری برنا