انواع ایستگاه‌های سوخت‌رسانی CNG

Author:

ازدیدگاه سرعت سوخت‌رسانی، می‌توان ایستگاه‌ها را به سه دسته ایستگاه‌های سوخت رسانی کُند و سریع و مادر- دخترتقسیم نمود.

ایستگاه سوخت‌رسانی کُند:

 

(Slow Fill)

هنگامی ‌که هدف، سوخت‌رسانی به مجموعۀ ناوگان حمل و نقل یک سازمان یا یک اداره باشد، به‌طوری‌که خودروها بتوانند در طول مدت شب یا برای چندین ساعت در روز بدون استفاده باشند، در این حالت می‌توان عملیات سوخت‌رسانی را بصورت آهسته، با استفاده از ایستگاه سوخت‌رسانی کُند انجام داد. در این روش به علت حذف مخازن ذخیره فشار بالا در پروسه تحویل سوخت، گاز طبیعی بعد از فشرده شدن توسط کمپرسور، به وسیله توزیع کننده مستقیما وارد مخزن خودرو می شود. زمان دقیق سوخت‌گیری در این روش بسته به مشخصات ایستگاه و خودرو، بطور متوسط در حدود 8 تا 10 ساعت خواهد بود.

هرچند که از لحاظ زمانی، زمان سوخت‌رسانی بسیار زیاد خواهد شد، ولی به دلیل حذف مخازن فشار بالا، ایستگاه با هزینه اولیۀ کمتری احداث می شود.

ایستگاه سوخت‌رسانی سریع:

 

(Fast Fill)

 

به ‌منظور سرویس‌دهی یک ناوگان بزرگ عمومی ناگزیریم به‌ طریقی زمان سوخت‌گیری را کاهش دهیم. برای این کار از مخازن ذخیره فشار بالا در ایستگاههای سوخت گیری استفاده می شود.در این روش بر خلاف روش قبل ابتدا کمپرسور، مخازن پر‌فشار ایستگاه را به فشار و ظرفیت مورد نظر می‌رساند و بعد سوخت‌گیری توسط توزیع کننده از مخزن ایستگاه به مخزن خودرو انجام خواهد گرفت.

سرعت سوخت‌گیری در این روش، رابطه مستقیم با اختلاف فشار بین دو مخزن دارد ولی به طور متوسط در حدود 5 الی 8 دقیقه خواهد بود.

در طراحی ایستگاه سوخت‌رسانی سریع باید محدوده وسایل سوخت‌گیری‌کننده و میزان سوخت مورد نیاز، تحت مطالعه و تحقیق قرار گیرد. این امر باعث خواهد شد که اندازه مخازن ذخیره ایستگاه بدرستی تعیین گردند، که در بهینه‌ نمودن اندازه و صرفه‌جویی در هزینه‌ها بسیار مؤثر خواهد بود.

ایستگاه سوخت‌رسانی مادر- دختر:

 

(Mother – Daughter )

اگر سیاست گازسوز کردن خودروها را سراسری و جامع در‌نظر بگیریم، در مرحله توسعه شبکه سراسری گاز و در زمانی‌ که هنوز شبکه سراسری به همه مناطق توسعه ‌نیافته باشد یا در هنگامی ‌که محل مورد نظر به ‌قدری دور افتاده باشد که از لحاظ اقتصادی انتقال گاز از طریق لوله‌کشی مقرون به ‌صرفه نباشد، می‌توان از سیستم سوخت‌رسانی مادر- دختر استفاده نمود.

در این روش یک تریلی با مخازن تعبیه شده روی آن، در ایستگاه مادر، مخازن را از سوخت پر کرده و به ایستگاه مقصد(که به ایستگاه دختر مشهور می‌باشد) انتقال می‌دهد. هنگامی ‌که CNG توسط تریلی به ایستگاه دخترمنتقل شد، به‌ منظوراستفاده از آن دو روش مورد استفاده قرار     می گیرد:

در روش اول CNG به یک تانک ثابت در ایستگاه دختر تخلیه می‌گردد و سپس توسط یک کمپرسور به خودروها سوخت‌رسانی می‌شود.

در روش دوم که بهتر می‌توان انرژی را صرفه‌جویی نمود؛ کامیون، تریلی را در ایستگاه دختر جا گذاشته و بدون تریلی به ایستگاه مادر باز خواهد گشت.

 در اغلب موارد هزینه این نوع از سوخت‌رسانی در دراز‌ مدت گران‌تر از به ‌وجود آوردن شبکه گازرسانی و استقرار ایستگاه دائمی تمام خواهد شد. با این وجود، در مواقعی که در یک مکان دور افتاده نیاز فوری به CNG باشد، این نوع سیستم سوخت رسانی قابل کاربرد است.

 

منبع: www.minomechanic.persianblog.ir