وزیر نفت گفت: در ۱۱ ماهه سال جاری، ۱۴ میلیارد دلار در سامانه نیما و به‌تازگی در سامانه مبادلات ارزی واریز کرده‌ایم و این مهم با افزایش ۱۹۰ میلیون بشکه‌ای فروش نفت و میعانات نسبت به سال ۹۹ و افزایش ۸۳ میلیون بشکه‌ای نسبت به سال ۱۴۰۰ محقق شد.

به گزارش رصد انرژی ، جواد اوجی، وزیر نفت در مراسم رونمایی از معاملات گواهی سپرده نفت‌خام و میعانات گازی اظهار داشت: فعالیت ۱۶ ماهه شرکت ملی نفت ایران و جلسات متعدد بین وزارت نفت و وزارت اقتصاد منتج به رونمایی از گواهی سپرده نفت‌خام در بورس انرژی شده و در این همکاری، همه ایرادها و معایبی که در نسخه‌های مشابه آن در دولت گذشته وجود داشت برطرف شد.

وی افزود:‌ مشارکت‌ حداکثری سرمایه‌های خرد مردم در این معاملات از موضوع‌های کلیدی است و این طرح می‌تواند در جهت مدیریت نقدینگی جامعه، بسیار مفید باشد.

اوجی با بیان اینکه “از زمان آغاز به‌کار دولت در شهریورماه ۱۴۰۰، مشکلات و مسائل عدیده‌ای در همه سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌ها به‌ویژه در وزارت نفت وجود داشت”، گفت: همه از جمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی نگران فروش نفت بودند و درباره توانمندی وزارت نفت برای فروش نفت شک داشتند، در آن دوران آمار فروش نفت بسیار پایین آمده بود، اما امروز رکورد فروش نفت‌خام کشور از سال ۹۷ تاکنون، شکسته و بیشترین میزان فروش روزانه نفت‌خام را ثبت کرده‌ایم.

وزیر نفت با بیان اینکه تحریم‌های این روزها بسیار سنگین‌تر از تحریم‌های دولت گذشته است و در آن زمان اتحادیه اروپا برای تحریم‌ها همراه آمریکا نبود، گفت: این روزها شاهد شدیدترین‌ تحریم‌ها نه تنها در حوزه فروش نفت، بلکه در حوزه بانکی، حمل و نقل و بیمه‌ای هستیم و با این وجود به لطف پروردگار، کار جهادی، برنامه‌ریزی، استفاده از ظرفیت‌ها شاهد تحقق دیپلماسی قوی انرژی هستیم و فروش نفت به بیشترین میزان سال‌های اخیر رسیده است.

وی افزود: در ۱۱ ماهه سال جاری، ۱۴ میلیارد دلار در سامانه نیما و به‌تازگی در سامانه مبادلات ارزی واریز کرده‌ایم و این مهم با افزایش ۱۹۰ میلیون بشکه‌ای فروش نفت و میعانات نسبت به سال ۱۳۹۹ و افزایش ۸۳ میلیون بشکه‌ای صادرات نفت و میعانات گازی نسبت به سال ۱۴۰۰ محقق شد که درآمدهای حاصل از آن به کل وصول شده است.

وزیر نفت از افزایش ۱۵ درصدی صادرات گاز نیز در همین دوره خبر داد و گفت: در حوزه گاز شاهد افزایش ۱۴ درصدی صادرات نسبت به پارسال هستیم که صادرات ۶٫۵ میلیارد دلاری را در پی داشت و در صادرات گاز مایع (ال‌پی‌جی) نیز افزایش ۲۱ درصدی صادرات را شاهد بودیم.

اوجی با اشاره به بهره‌برداری از فاز ۱۴ پارس جنوبی از افزایش تولید ال‌پی‌جی و اتان یاد کرد و گفت: با بهره‌برداری از این پالایشگاه سالانه یک میلیون تن ال‌پی‌جی و یک میلیون تن اتان بیشتر برای صادرات داریم.

وی با بیان اینکه در زمان تحویل دولت ۸۷ میلیون بشکه میعانات گازی ذخیره روی آب داشتیم، افزود: دیگر جایی برای ذخیره‌سازی در خشکی و دریا باقی نمانده بود، اما با تدابیر دولت و وزارت نفت اکنون کمتر از ۲۰ میلیون بشکه ذخیره باقی مانده و این در حالی است که روزانه ۸۵۰ الی ۸۶۰ هزار بشکه نیز تولید میعانات گازی داریم.

وزیر نفت اقدام مبتکرانه مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران را عاملی برای کاهش ذخایر میعانات گازی روی آب ایران دانست و افزود: راه‌اندازی واحد شیرین‌سازی و مرکاپتان‌زدایی میعانات گازی فازهای ۲ و ۳ پارس‌جنوبی ابتکاری بود که به کاهش میعانات گازی ذخیره شده روی آب کمک کرد.

اوجی معاملات گواهی سپرده نفت‌خام و میعانات گازی را از دیگر ابتکارهای شرکت ملی نفت ایران برشمرد و گفت: به‌منظور تنوع ‌بخشی به صادرات و استفاده از سرمایه‌های خرد و مردمی همکاران ابتکار فروش گواهی سپرده نفت‌خام و میعانات گازی را ابداع کردند که امیدواریم با استقبال خوب روبه‌رو شود و سرمایه خوبی فراهم کند و مردم نیز در این مسیر متضرر نخواهند بود.

وی با بیان اینکه این گواهی‌ معاملات ابزار شفافیت و تنوع‌بخشی فروش نفت هستند، گفت: صاحبان اوراق می‌توانند از این گواهی به‌عنوان ضمانت و وثایق بانکی استفاده کنند.

منبع : https://rasadenergy.ir/