گام های نهایی در ساماندهی بازرسی ادواری خودروهای گاز سوز

Author:

 

به گزارش مجله صنعت CNG،  چهارشنبه  29 دی ماه جلسه ای با حضور خلیل راحتی قائم مقام سازمان شهرداری‎ها مدیر کل دفتر حمل و نقل  وزارت کشور، پوریا محمدیان دبیر عالی شورای ترافیک وزارت کشور ، پیمان پیرایش مدیر کل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد ، عزیزاله گودرزی معاون دفتر صنایع خودرو نیرو محرکه در وزارت صنعت ، علی محمودیان، مرتضی ابراهیی مقدم و شهرام اتفاق به نمایندگی از انجمن صنفی CNG، سعید قیصر مدیر عامل اتحادیه حمل و نقل همگانی و جمعی از مدیران و مسئولین دیگر در دفتر اتحادیه حمل و نقل ترافیک برگذار گردید.

یکی از موضوعات مهم مورد بررسی حواث اخیر خودروهای گاز سوز و اهمیت اجرای هر چه سریعتر بازرسی ادواری خودروهای گاز سوز بود.

مهندس راحتی با توجه به ابراز تاسف و تاثر از حوادث رخ داده توضیح دادند که در هفته گذشته و با توجه به پیگیری انجام شده توسط انجمن‎های تخصصی CNG معاون محترم وزیر کشور جناب مهندس خندان دل نامه ای به تمام استانداری‎های و شهرداری‎های کشور ابلاغ نموده است که شهرداری‎ها مطابق با الزامات دستورالعمل ماده 3 باید با همکاری سازمان ملی استاندارد و استفاده از ظرفیت مراکز خدمات فنی و بازرسی (آزمایشگاه ها)  اقدام عاجل نمایند. خلیل راحتی در ادامه مطالبی را پیرامون معاینه فنی خودروهای سبک و سامانه سیمفا بیان نمود و از رضایتمندی مسئولین عالی رتبه کشوری  درخصوص سامانه سیمفا خبر داد.

 

در این جلسه  مهندس پیمان پیرایش مدیر کل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی از آمادگی سازمان ملی استاندارد و شرکتهای بازرسی برای تحقق این مهم خبر داد و اضافه کرد که سوخت CNG  یکی از ایمن ترین سوختها در جهان می باشد به شرط استفاده صحیح از آن و اشاره نمود برنامه ریزی های خوبی برای اجرا با انجمن صنفی CNG  کشور صورت گرفته است.

مهندس شهرام اتفاق به عنوان یکی از نمایندگان انجمن صنفی CNG نیز به توان و پتانسیل‎های موجود در این صنعت برای انجام فرایند بازرسی ادواری اشاره نمود و گزارشی از تجربیات جهانی در فرایند بازرسی خودروهای گازسور و تجهیزات آنها در کشورهای اروپایی و آسیایی نظیر ایتالیا، کره جنوبی و آرژانتین را ارایه کرد. وی همچنین با ذکر جزییات فنی درباره خودرو، مخازن گاز و شرایط گاز، بر ایمن بودن سوخت  CNG به شرط رعایت اصول ایمنی تاکید نمود. وی در ادامه به توانمندی‎های مراکز خدمات فنی (کارگاه های CNG) و مخزن‎سازان برای همکاری در طرح بازرسی اشاره کرد.

مهندس علی محمودیان عضو هیئت مدیره انجمن صنفی CNG و رئیس کارگروه خودروهای گاز سوز از همراهی وزارت کشور در اجرای فرایند بازرسی تشکر کرد و تدضیح داد که وزارت کشور مطابق با مصوبه 10/9/94 هیئت محترم وزیران موظف به جایگزین رایگان مخازن CNG خودروهای عمومی می باشد که باید در این خصوص پیگیریهای اجرایی را انجام دهد و اشاره فرمودند مطابق با مکاتبات انجام شده با وزارت صمت و وزارت کشور قرار است مراکز خدمات فنی دارای پروانه کسب صنفی مرتبط و تایید شده توسط سازمان ملی استاندارد جهت همکاری در این طرح بر حسب اولویت معرفی شوند، که پس از تایید نصب دوربین پلاک خوان الزامی می گردد.

 

مهندس پوریا محمدیان مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک وزارت کشور ضمن بیان پاره‌ای توضیحات در رابطه با معاینه فنی خودروهای سبک، آماری از وسایل نقلیه در سراسر کشور ارائه داد و اظهار داشت در حال حاضر معاینه فنی خودروها با سوخت بنزین در 440مرکز  سراسر کشور انجام می‌پذیرد و افزود: خودروهای گازسوز 25درصد کل خودروها را شامل می‌شود که بایستی درخصوص چگونگی معاینه فنی خودروهای با سوخت CNG  به‎ صورت ویژه‌ای پرداخته شود.

مهندس سعید قیصر مدیرعامل اتحادیه در آغاز جلسه ضمن عرض خیرمقدم به حاضرین، توضیحات مختصری در رابطه با سامانه سیمفا، تست معاینه فنی خودروهای دارای سوخت CNGدر مراکز معاینه فنی خودروهای سبک کشور، نحوه و مراحل اخذ معاینه فنی خودروهای گازسوز ارائه نمود و متذکر شد لازم است وزارت صنعت و معدن، سازمان استاندارد با همکاری وزارت کشور متولی انجام امور معاینه فنی خودروهای گازسوز باشد.

سپس نمایندگان وزارت صنعت و معدن، سازمان استاندارد و سایر حاضرین به ارائه نظرات و دیدگاه‌های خود پیرامون چگونگی ایجاد مراکز معاینه فنی خودروهای گازسوز و آزمایشگاه‌های هیدروستاتیک به صورتی که متقاضیان بتوانند گواهی معاینه فنی خودروهای گازسوز را به سهولت اخذ نمایند، پرداختند و در این خصوص بحث و بررسی‌های کارشناسانه و تخصصی صورت پذیرفت.

در پایان مهندس راحتی و سایر حاضرین در جلسه از مرکز کنترل و داده کاوی اطلاعات در اتحادیه بازدید نمودند و متولی معاون امور معاینه فنی اتحادیه توضیحات لازم را در این خصوص ارائه نمود.

پس از خاتمه جلسه و در گفتگو با خبرنگار مجله صنعت CNG، علی محمودیان عضو هیئت مدیره و رئیس کارگروه خودروهای گاز سوز انجمن صنفی CNG کشور، از ایجاد سامانه یکپارچه جهت صدور تاییدیه های بازرسی خودروهای گاز سوز خبر داد و اعلام نمود با توجه به تجربه تقلب در برچسبهای معاینه فنی و CNG  در ادوار گذشته سعی شده در طراحی جدید از دو روش استفاده شود که احتمال تخلف و تقلب را به صفر می‎رساند.

وی افزود که نخست استفاده از نرم افزار جامع اطلاعات خودروهای گاز سوز که شماره سریال مخزن به شماره VIN خودرو  مرتبط می‎گردد و ارتباط این سامانه به سامانه فعال وزارت کشور (سامانه سیمفا) و سپس استفاده از برچسب های هوشمند رادیوشناسه بر روی شیشه جلو  پشت آینه نصب می‎گردد و با توجه به ویژگی این برچسب‎ها و کد 24 رقمی مخفی و مرتبط به سامانه جامع اطلاعات خودروهای گازسوز ، امکان هرگونه تخلف و تقلب را به صفر می رساند.

وی همچنین توضیح داد که سال‎های زیادی هست که مراکز خدمات فنی به دلیل نبود رویه مشخص و مدون دچار سردرگمی بودند و به اجبار جهت ارائه خدمات به مشتریان این برچسب‎ها را از بازار تهیه می نمودند که هیچ ارزش قانونی نداشت. اما این طرح با تایید سازمان ملی استاندارد ارائه می‎گردد  و مراکز خدمات در آینده نزدیک از این خدمات بهره مند می شوند که خود می تواند کمی به اقتصاد این کارگاه ها کمک کند  وی افزود که این اقدامات از سال گذشته در حال پیگیری بوده و اعلام نمود در هفته های آینده خبرهای خوبی برای مراکز خدمات فنی  در این خصوص خواهیم داشت.

منبع: www.cngmag.ir