چهار جایگاه جدید CNGدر چالوس راه‌اندازی می‌شود

Author:

مدیر شرکت فرآورده‌های نفتی غرب مازندران منطقه چالوس از راه اندازی چهار باب جایگاه CNG در منطقه نفتی چالوس تا پایان امسال خبر داد.

 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از چالوس ما، سید محمود طاهری در نشست خبری با اشاره به اینکه مجموع مصرف فرآورده‌های نفتی مصرفی در آذرماه امسال 54.4 میلیون لیتر در این شهرستان بوده است، اظهار کرد: این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل سه درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه این افزایش رشد مربوط به افزایش حدود 2 میلیون لیتری بنزین سوپر است، افزود: با توجه به بالاتر بودن قیمت فروش داخلی این محصول نسبت به fob بدون در نظر گرفتن هزینه‌های حمل و توزیع برای نخستین‌بار در سال‌های اخیر سودآوری داشت.

مدیر شرکت فرآورده‌های نفتی منطقه چالوس، گفت: افزایش فروش بنزین سوپر با وجود افزایش قیمت 50 درصدی آن به‌ علت افزایش عرضه و کاهش محدودیت‌ها در تامین این فرآورده است.

این مسئول با بیان اینکه نرخ مصرف انواع فرآورده‌ها در پاییز امسال نسبت به سال قبل منفی یک‌ درصد بود، اظهار کرد: نرخ مصرف مجموع فرآورده‌ها در مدت 9 ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تغییر قابل ملاحظه‌ای نداشته است.

طاهری با اشاره به اینکه نرخ رشد مجموع بنزین سوپر و معمولی در آذرماه امسال شش درصد افزایش مصرف توزیع داشت، بیان کرد: نرخ رشد مصرف مجموع بنزین سوپر و معمولی در پاییز امسال سه درصد و در 9 ماهه سال‌جاری نیز سه درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

این مسئول از صرفه‌جویی مصرف نفت‌گاز در این مدت خبر داد و افزود: با اجرای طرح‌های پیمایش و عرضه منطقه‌ای در پاییز حدود دو میلیون و در طول 9 ماه نیز 8 میلیون لیتر صرفه‌جویی در مصرف این فرآورده نفتی حاصل شد.

وی ادامه داد: ارزش ریالی این صرفه‌جویی بر اساس متوسط نرخ fob در مدت 9 ماه امسال حدود 95.2 میلیارد ریال برآورد شده است.

طاهری با اشاره به اینکه میزان توزیع نفت سفید در پاییز امسال 10 درصد کاهش داشته است، بیان کرد: با افزایش گازرسانی در غرب استان میزان توزیع نفت سفید در مجموع 9 ماهه سه درصد برابر 1.6 میلیون لیتر کاهش داشت که صرفه‌جویی حدود 1906 میلیارد ریالی را در پی داشت.

مدیر شرکت نفت چالوس با اشاره به متوسط قیمت فروش فرآورده‌های نفتی در مدت 9 ماهه امسال، گفت: قمیت فروش مجموع فرآورده‌ها در 9 ماه به‌ترتیب برای بنزین معمولی و سوپر، نفت سفید، نفت‌گاز و نفت کوره و گاز مایع 43، 49 درصد و 54 درصد کاهش داشت.

این مسئول ادامه داد: مصرف گاز مایع منطقه در طول 9 ماه با پنج درصد کاهش از 20.2 هزار تن به حدود 19 هزار تن رسید.

طاهری همچنین از راه‌اندازی چهار باب جایگاه CNG در منطقه نفتی چالوس تا پایان سال‌جاری خبر داد و گفت: جایگاه‌هایی در شیرود، تنکابن، کلاردشت و چمستان تا پایان سال‌جاری بهره‌برداری می‌شود که جایگاه‌های شیرود و تنکابن با 100 درصد پیشرفت فیزیکی در صورت تامین تجهیزات قابل استفاده هستند.

عضو شورای اداری چالوس با اشاره به اینکه جایگاه CNG چمستان به صورت آزمایشی راه‌اندازی شد و تا دهه‌فجر امسال به طور رسمی افتتاح می‌شود، خاطرنشان کرد: با داشتن 53 جایگاه تمام نقاط عرضه در منطقه چالوس امیدواریم که تا پایان سال این رقم به 57 جایگاه ارتقا یابد.

مدیر شرکت نفت منطقه چالوس با مقایسه مقدار مصرف CNG در کمک‌رسانی به معادل بنزین از سال 92 تاکنون اظهار کرد: در سال 92 از 31 جایگاه عرضه سی.ان.جی 78 میلیون لیتر معادل بنزین مصرف شد و این رقم در سال گذشته در 32 جایگاه با کاهش هفت درصدی گاز CNG روبه‌رو شدیم.

این مسئول کاهش استقبال از استفاده در گاز سی.ان.جی را در سال‌جاری نگران‌کننده دانست و افزود: امسال از 37 جایگاه CNG در منطقه، 71 میلیون لیتر معادل بنزین کمک شد که با توجه به اینکه سه درصد کاهش رشد در مدت مشابه داشت، در حالی‌ که این مصرف باید به سمت افزایش رشد پیش می‌رفت.

طاهری بیان کرد: با توجه به گستردگی که در زمینه گاز سی.ان.جی وجود دارد و شرایطی که در آینده در زمینه مصرف بنزین داشته باشیم باید زمینه مصرف گاز CNG را فراهم کنیم.

وی در پایان با بیان اینکه در زمینه توزیع و تامین مخازن نفت سفید هیچ مشکلی وجود ندارد، گفت: مخازن نفت سفید دارای ظرفیت بالایی است و فرآورده‌های مورد نیاز تامین شده و در مبادی تامین نیز مشکلی وجود ندارد، لذا از مصرف‌کنندگان می‌خواهیم تا در این زمینه نگرانی نداشته باشند.

منبع: شبکه اطلاع رسانی راه دانا