واردات مخارن CNG توسط خودرو سازان/ مصوبه دولت و اقدام به واردات مخازن CNG

Author:
تین نیوز | در حالی دولت واردات مخازن CNG مورد نیاز خودروسازان را ممنوع اعلام کرده که برخی خودروسازان در تلاش هستند تا به بهانه‌های مختلف واردات گسترده این مخازن را از سر بگیرند. این در حالی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت در تلاش است با افزایش روز افزون اقلام ممنوعه از واردات کالاهایی که مشابه آن در کشور تولید می شود جلوگیری نماید.
 
به گزارش تین نیوز، در حالی هیات دولت می‌خواهد در مصوبه‌ای “جدید” و در راستای اجرای سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی، واردات انواع کالا و تجهیزات مشابه تولید داخل را ممنوع اعلام کند که برخی شرکت‌های داخلی خلاف این رویه عمل می‌کنند. البته پیش از این، دولت واردات مخازن CNG مورد نیاز خودروسازان را به دلیل وجود مشابه آن در کشور ممنوع اعلام کرده بود که این مصوبه به قوت خود باقی است.

حال چه شده که خودروسازان بی توجه به دستورات دولت مبادرت به این کار کرده اند سوالی است که باید در مورد آن بررسی بیشتری صورت گیرد.

گزارش ها حاکی از آن است که هم اکنون سازندگان اصلی مخازن CNG در کشور دارای ظرفیت بسیار بالایی در ساخت مخازن با رعایت استانداردهای روز جهانی هستند. اما متاسفانه این موارد از دید کاربران صنعت خودرو به دور مانده و تمایل به واردات در آنها رو به افزایش است.
 
از سوی دیگر، خبرها در این خصوص بیانگر این مطلب است که خودروسازان در حالی تلاش‌ها برای خرید مخازن CNG از کشورهای خارجی به صورت خرید نقدی را آغاز کرده‌اند که سازندگان داخلی با مشکل کمبود نقدینگی و دشواری تامین مواد اولیه ساخت روبرو هستند.
 
این در حالی است که خودروسازان می توانند به جای خرید مخارن از خارج نسبت به حمایت مالی از سازندگان داخلی اقدام کرده و با اجرای برنامه‌های مدون نسبت به ثبت سقارش و تحویل کالای  داخلی مشکلات موجود در این بخش از صنعت خودرو را برطرف نمایند.
 
آیا خودرو سازان کشور به این نکته توجه دارند که چنین رویکردهایی گفته های منتقدان را با مهر تایید همراه کرده و عملکرد آنان را در شرایطی که کشور رو به شکوفایی اقتصادی است زیر سوال خواهد برد؟ حداقل انتظار این است که در رابطه با تامین مواد اولیه نیز آنها مدافع تولید داخلی بوده و آن را در اولویت قرار دهند.
 
به گزارش تین نیوز، خودروسازان توجه داشته باشند با این اقدام تنها مصوبه دولت نیست که تحت الشعاع قرار می گیرد بلکه حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی که از سخنان صریح رهبر بر گرفته شده نیز در این اقدام مغفول می ماند.

منبع: www.tinn.ir