مهمترین دغدغه مراجعان جایگاه‌های CNG مشهد

Author:

به گزارش مجله صنعت CNG به نقل از تسنیم، کمبود و فقدان کارتخوان در جایگاه‌های CNG مشهد مهم‌ترین دغدغه مراجعان به جایگاه‌های سوخت در مشهد است.

استفاده از سوخت پاک در کاهش آلودگی هوای کلانشهر مشهد مقدس نقش بسزایی ایفا می‌کند و این اقدامات در جهت حفاظت از محیط زیست منطقه مؤثر است اما ارائه این سوخت پاک نارضایتی برخی از شهروندان را به دنبال دارد به همین منظور خبرنگاران تسنیم گزارشی را از  جایگاه‌های CNG  در شهر مشهد به شرح زیر تهیه کرده اند تا از نزدیک مشکلات شهروندان را بررسی کنند.

در سال‌های گذشته، استقرار جایگاه‌های سوخت دو منظوره و استفاده شهروندان از سوخت CNGدر اکثر شهرها به ویژه کلانشهرها رشد خوبی داشته و با توجه به زائر پذیر بودن شهر مشهد و از طرفی هشدار آلودگی هوا در این شهر استفاده از سوخت CNG به شهروندان تاکید بیشتری می‌شود اما زمانی شهروندان می‌توانند سوخت مصرفی خود را تنها CNG قرار دهند که با نارضایتی و مشکلات روبه‌رو نباشند.

از طرفی با آغاز فصل زمستان مشکلات جایگاه‌های سوخت بیش از دیگر فصول سال می‌شود به طوری که زمستان سال گذشته چندین جایگاه سوخت CNG در مشهد تعطیل شد و جایگاه‌های سوخت با صف‌های طویل خودرو روبه‌رو شد.

این در حالی است که توسعه منطقی و موزون جایگاه‌های عرضه فرآورده‎های نفتی در سطح کشور، با هدف تأمین رفاه و تسهیلات برای مردم و نقش جایگاه به عنوان یکی از مؤلفه‎های شهر سالم برای دسترسی آسان شهروندان، جلوگیری از اتلاف سوخت و ترغیب بخش خصوصی به سرمایه‎گذاری، از اهداف راهبردی شرکت ملی پخش فرآورده‎های نفتی ایران است.

نبود کارت خوان

امین بهادری یکی از شهروندان می‌گوید: یکی از مشکلاتی که اکثر شهروندان در جایگاه‌های سوخت با آن روبه‌رو هستند نبود دستگاه کارت خوان است اکثر مردم پول نقد با خود حمل نمی‌کنند و زمانی که به گاز نیاز دارند بدون توجه به این موضوع به جایگاه مراجعه می‌کنند و آنجا با نداشتن وجه نقد روبه رو می‌شوند اگر حداقل در هر جایگاه یک دستگاه کارت خوان نصب شود و یا خود جایگاه داران همانند فروشندگان و مغازه دارها دستگاه کارت خوان داشته باشند مشکلات شهروندان در پرداخت وجه سوخت خریداری شده به راحتی حل می‌شود و این گونه نه شهروند دغدغه دارد و نه جایگاه دار با مشکل نبود پول خرد روبه‌رو می‌شود.

محمدشفیعی می‌افزاید: اکثر مواقع که شهروندان برای تامین گاز خودروی خود مراجعه می‌کنند با نبود پول خرد از طرف جایگاه دار روبه رو می‌شوند و گاهی خود شهروند نیز پول خرد در دست ندارد به عنوان مثال یک تاکسیران هر روز به جایگاه‌های سوخت مراجعه می‌کند و هر روز با نبود پول خرد روبه‌رو می‌شود؛ اگر روزی 150 تومان از باقی‌مانده پول وی را جایگاه دار به بهانه خودرو ندهد در هفته هزار تومان می‌شود و تمام شهروندان با این مشکل روبه‌رو هستند در هفته از هر شهروند هزار تومان که جمع‌آوری شود پول هنگفتی عاید جایگاه دار می‌شود.

وی تصریح می‌کند: اگر دستگاه کارت خوان نصب شود هم شهروند با اطمینان از جایگاه‌ها استفاده می‌کند و هم جایگاه دار دغدغه نبود پول خرد را ندارد.

هوا به جای گاز

یکی از تاکسیرانان مشهدی می‌گوید: متأسفانه گاهی اوقات در جایگاه‌های سوخت CNGبه جای گاز، هوا وارد می‌شود و در طول روز با وجود این که باک خودرو پر شده است به سرعت خالی می‌شود البته این به جایگاه دار بر نمی‌گردد چرا که باید هوای داخل تانکرهای گاز قبل از اینکه وارد دستگاه‌های سوخت می‌شود گرفته شود اما متاسفانه این کار صورت نمی‌گیرد و گاهی در برخی جایگاه‌ها با این مشکل روبه رو می‌شویم.

وی عنوان می‌کند: گاهی شهروند خودرو را که گاز می‌زند در طول روز با با نبود گاز و یا کاهش سریع گازخودرو روبه رو است در صورتی که کارکرد ماشین برای او ثبت می‌شود و این کاهش به دلیل وجود هوا در گاز است.

تعطیلی جایگاه‌ها و صف‌های طویل در فصل سرما

علی نصیری یکی دیگر از تاکسیرانان می‌گوید: با شروع فصل سرما مشکلات شهروندان و جایگاه‌داران بیش از دیگر فصول سال می‌شود چرا که همانند تجربه‌ای که در سال‌های گذشته اکثر شهروندان داشتند در فصل زمستان که مصرف گاز خانگی و سوخت افزایش پیدا می‌کند و مشکلات مردم دوچندان می‌شود چرا که بخشی از جایگاه‌ها به دلیل کمبود سوخت تعطیل می‌شود و در دیگر جایگاه‌ها با صف‌های طویل خودرو روبه رو می‌شوند.

وی اظهار می‌کند: در فصل زمستان باید ساعت‌ها در صف انتظار باشیم تا بتوانیم سوخت خودروهایمان را تامین کنیم و بیشترین وقت و زمان کار کردن ما در صف گاز می‌گذرد و امیدواریم زمستان امسال با تدابیری که شرکت فرآورده‌های نفتی و گاز دارد با مشکل تعطیلی جایگاه‌های سوخت روبه رو نباشیم.

یکی دیگر از شهروندان می‌گوید: خوشبختانه به نسبت سال‌های گذشته تعداد جایگاه‌های سوخت در مناطق مختلف سطح شهر مشهد افزایش یافته است و این موضوع سبب شده تا مشکلات شهروندان کاهش پیدا کند البته هنوز هم در برخی جایگاه‌ها با بی نظمی جایگاه دار و یا شهروندان روبه رو هستیم اما این مشکل بر می‌گردد به نبود فرهنگ شهرنشینی در برخی افراد، به عنوان مثال بارها اعلام شده است زمان حضور در جایگاه با موبایل صحبت نشود و یا سرنشینان را از خودرو خارج کنید اما متاسفانه هنوز بسیاری از شهروندان این موضوع را رعایت نمی‌کنند و جایگاه داران نیز هیچ تذکری نمی‌دهند.

ورود بانک‌ها برای نصب کارتخوان در جایگاه‌های CNG

خراسان رضوی با داشتن 130 جایگاه عرضه کننده سوخت پاک هنوز هم در بسیاری از شهرستان‌ها و مناطق با مشکل کمبود جایگاه روبه رو است از طرفی با بیان این مشکل از سوی شهروندان که جایگاه‌های سوخت CNG در مشهد مقدس فاقد دستگاه‌ کارت خوان هستند و بسیاری از مردم با مشکل پرداخت الکترونیکی و تهیه پول خرد روبرو هستند در آذر ماه سال 93 مقرر شد تا تمامی جایگاه‌ها به دستگاه کارت خوان مجهز شوند اما متاسفانه با گذشت یک سال هنوز این مصوبه عملی نشده است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی خراسان‌رضوی درباره این موضوع در گفت وگو با تسنیم اعلام کرد بانک‌ها باید برای نصب کارتخوان در جایگاه‌های CNG خراسان رضوی وارد عمل شوند.

مهدی قرایی عنوان کرده بود مدیریت بیشتر جایگاه‌هایی که در مشهد وجود دارد در اختیار بخش خصوصی و یا شهرداری مشهد است که باید برای خدمات رسانی بهتر به مشتریان خود برنامه ریزی کنند زیرا هم اکنون در این حوزه‌ها ضعف‌های زیادی وجود دارد و شکایت‌های زیادی از طرف شهروندان نسبت به کمبود این موضوع در جایگاه‌ها مطرح شده که برای ساماندهی آن‌ها بانک‌ها باید وارد عمل شوند و باید به تدریج زیرساخت‌های مربوط به خدمات رسانی بهتر به شهروندان در جایگاه‌های گاز طبیعی از جمله نصب کارتخوان فراهم شود.

مهدی قرایی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهد مقدس، اظهار داشت: موضوع نبود کارتخوان در این جایگاه‌ها به تمام مسئولان و جایگاه‌داران انتقال داده شده و یکی از موضوعاتی است که تا کنون بارها مورد تأکید قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: مدیریت بیشتر جایگاه‌هایی که در مشهد وجود دارد در اختیار بخش خصوصی و یا شهرداری مشهد است که باید برای خدمات رسانی بهتر به مشتریان خود برنامه ریزی کنند زیرا هم اکنون در این حوزه‌ها ضعف‌های زیادی وجود دارد.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی خراسان رضوی با بیان اینکه آمار دقیقی از تعداد جایگاه‌های CNG دارای کارتخوان در خراسان رضوی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: شکایت‌های زیادی از طرف مردم نسبت به کمبود این موضوع در جایگاه‌ها مطرح شده که برای ساماندهی آن‌ها بانک‌ها باید وارد عمل شوند.

قرایی با اشاره به وجود نداشتن الزام برای نصب کارتخوان در جایگاه‌های گاز طبیعی، خاطرنشان کرد: باید به تدریج زیرساخت‌های مربوط به خدمات رسانی بهتر از جمله نصب کارتخوان فراهم شده و اقداماتی در این راستا همانند جایگاه‌های عرضه بنزین به انجام برسد.

وی افزود: هم اکنون تمام زیرساخت‌های مورد نیاز برای نصب کارتخوان در پمپ بنزین‌های خراسان رضوی به وجود آمده و تمام آنها دارای پایانه فروش از بانک‌های مختلف هستند و این موضوع در جایگاه‌های گاز طبیعی نیز در دست انجام است.

منبع:www.cngmag.ir