عامل جدید آلوده کننده ، سود کلانی برای جیب شهرداری تهران دارد

Author:

طرح پمپ بنزین های کوچک برای شهرهای کم جمعیت و مسیر های کوهستانی به کار گرفته می شود اما در شهری مانند تهران که به خودی خود از آلودگی رنج می برد قطعا چنین پروژه ای سبب آزار بیشتر شهروندان خواهد شد.

به گزارش نداي مردم ،مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از مذاکره بین شرکت‌های برند و شهرداری برای راه اندازی جایگاه‌های کوچک سوخت در تهران خبر داده است. ساخت جایگاههای کوچک در خیابان های اصلی و تردد با هدف کاهش صفوف پمپ های بنزین انجام می شود اما متاسفانه آلودگی های ناشی از بسیار زیان بار بار است.

هرچند یکی از یکی از مشکلات شهرهای بزرگ از جمله تهران برای راه‌اندازی جایگاه‌های سوخت گران بودن زمین است و برای این مشکل راهکارهای مختلفی در نظر گرفته شده اما یکی از راهکارها راه‌اندازی جایگاه‌های کوچک سوخت است. در میان کلان شهرهای ایران اصفهان جزء نخستین شهری بود که جایگاههای سوخت کوچک را راه اندازی کرد اما مشکلات زیست محیطی، گاز متصاعد شده از بنزین، نشت مخازن و ایجاد بی نظمی در مسیر ترددی از مهمترین مشکلات این طرح است به طوری که شهرداری اصفهان علی رغم هزینه بسیار این پروژه را شکست خورده می داند.

سناریوی احداث و راه اندازی جایگاه‌های کوچک سوخت در قم هم اجرا شده و چند شهر دیگر از جمله تبریز و مشهد نیز از این طرح در شروف اجرایی شدن است. برای اجرای این طرح شرکت‌های برند وارد شده و جایگاه‌های کوچک سوخت را با همکاری شهرداری‌ها راه‌اندازی می‌کنند. البته صلاحیت شرکت‌های برند توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تایید می‌شود و مکانی که جایگاه‌های کوچک باید احداث شوند نیز توسط این شرکت تعیین و تایید می‌شود.

برای راه‌اندازی جایگاه‌های کوچک سوخت یک تا دو شرکت برند با شهرداری وارد مذاکره شده‌اند و چنانچه شهرداری‌ها با این موضوع موافقت کنند در تهران هم شاهد افتتاح این جایگاه‌ها خواهیم بود.

پمپ های بنزین باید شرایط و موقعیت های خاصی ساخته شوند هرچند در تهران و شهرهای بزرگ فاصله استاندارد این پمپ ها تا منازل مسکونی رعایت نمی شود اما به دلیل شرایط خاص ضرر این پمپ ها کمتر از پمپ های کوچکی است که در هر خیابان فرعی نصب می شود. متاسفانه چنین طرح هایی در بسیاری از کشورهای پیشرفته به دلیل مشکلات زیست محیطی رد می شود اما در ایران بدون در نظر گرفتن سلامت مردم و تنها به دلیل افزایش درآمد های شهرداری از قبل اجاره یا فروش زمین های کوچک و غیر قابل استفاده چنین پروژه هایی اجرایی می شود.

شهرداری تهران که در کسب سود از زمین های بی استفاده پیشتاز است به دلیل مخالفت مردم و صاحب نظران تاکنون چنین طرحی را اجرایی نکرده بود. اما در صورت نصبت نازل ها در خیابان، مشکلات بسیاری برای درختان اطراف منازل مسکونی و حتی عابرین پیاده ایجاد می شود که غیر قابل اجتناب است.

طرح پمپ بنزین های کوچک برای شهرهای کم جمعیت و مسیر های کوهستانی به کار گرفته می شود اما در شهری مانند تهران که به خودی خود از آلودگی رنج می برد قطعا چنین پروژه ای سبب آزار بیشتر شهروندان خواهد شد.

منبع: نداي مردم