صنعت سوخت‎های جایگزین در کشور توسعه خواهد یافت

Author:

شهرام اتفاق – مدیر مسول – مجله صنعت CNG دهم اسفندماه ۱۳۹۵ – در حاشیه نخستین نشست تخصصی اقتصاد انرژی و صنعت سوخت

بی شک حضور و توسعه تشکل‎های علمی، اتحادیه‌ها، انجمن‌های صنفی و کمیته‌های تخصصی در صنعت سوختهای جایگزین، موجب رشد و اعتلای آن شده است.

از این روی، همه اعضای این صنعت، از ایجاد هر تشکل دیگری که به توسعه صنعت سوخت‎های جایگزین یاری کند، استقبال خواهند کرد.

هر صنعتی مانند یک زنجیر، متشکل از حلقه های مختلفی است که فقدان یکی از این حلقه‌ها به کل زنجیره آسیب زده و بقیه را هم دچار مشکل خواهد کرد.  صنعت سوخت‎های جایگزین نیز متشکل از تولیدکنندگان تجهیزات، شرکت‌های طراحی و مهندسی، شرکت‌های پیمانکاری، کارگاه‌ها و مراکز خدمات خوردوها، مراکز تست مخازن، خودروسازان، واردکنندگان تجهیزات، شرکت‌های بازرسی، جایگاه‌های سوخت تک منظوره و دو منظوره، آزمایشگاه‌های مورد تایید سازمان ملی استاندارد و غیره است. هر کدام از صنعت‌گران و فعالان اقتصادی که در هر یک از این بخش‌ها فعالیت می‌کنند، جزئی از خانواده بزرگ صنعت CNG و LPG و سوخت های جایگزین هستند.

در برخی موارد، بین منافع برخی از اعضای این خانواده اختلافاتی وجود. ممکن است منافع تولید گنندگان و واردکنندگان درباره تعرفه‌های کمرگی یکسان نباشد. اما در اغلب موارد، منافع جمعی و بویژه منافع کلان اعضای این خانواده مشترک است و این منافع همواره در جهت منافع ملی کشور بوده است. بهره مندی صنعت حمل و نقل کشور از سوخت‌های جایگزین (مانند CNG، LPG و …) و منافع اقتصادی و محیط زیستی آن، بی تردید گام‌های مهم صنعت سوخت‌های جایگزین در جهت منافع ملی کشور بوده و خواهد بود.  صرفه جویی بیش از ۴۰ میلیارد دلاری حاصل از مصرف گاز CNG در ناوگان حمل و نقل کشور طی ۱۵ سال گذشته، یکی از نشانه‎های اثربخشی سوخت های جایگزین در سبد سوخت و در جهت منافع کشور بوده است.

امروز بیش از هر زمان دیگری، نیازمند همکاری، همدلی و گسترش روابط موثر فی مابین همه نهادهای دولتی، خصوصی، صنفی و همه ذینفعان این صنعت هستیم تا در کنار هم، کنش‎گران کارآمدی برای بهبود شرایط اقتصادی کشور باشیم.

منبع:www.cngmag.ir