صرف 43 میلیون دلار برای احداث یک ایستگاه سی ان جی معمولی

Author:

 به گزارش مجله صنعت CNG به نقل از Newsweek، وزارت دفاع آمریکا برای احداث یک ایستگاه سوخت سی ان جی در شهر شمالی شبرغان افغانستان، 43 میلیون دلار هرینه کرده است.

این اطلاعات حاصل گزارش جان اف سوپکو – John F. Sopko ، بازرس ویژه بازسازی افغانستان (SIGAR) است که طی نامه ای به وزیر دفاع آمریکا اعلام شده است.

همچنین در این گزارش مقایسه ای بین هزینه احداث یک ایستگاه مشابه سوخت سی ان جی در پاکستان ارایه شده است . در این گزارش اعلام شده که هزینه ساخت جایگاه های سی ان جی در پاکستان به عنوان همسایه افغانستان، کمتر از 500 هزار دلار است و در تاسیسات شبرغان حداقل 86 برابر یک ایستگاه مشابه سوخت سی ان جی در پاکستان هزینه شده است.

سوپکو در گزارش خود می افزاید: این ایستگاه سوخت سی ان جی، حدفاصل سال‎های 2011 الی 2014 در شبرغان ساخته شده است و مبلغ اولیه قرارداد که با یک شرکت مهندسی منعقد شده بود 3 میلیون دلار بوده است. سپس در گزارش های وزارت دفاع آمریکا مبلغ 12.3 میلیون دلار به عنوان هزینه های مستقیم و 30 میلیون دلار دیگر نیز به عنوان هزینه های سربار پروژه منظور شده است.

افغانستان دارای منابع گاز طبیعی است. اما هزینه دوگانه سوز کردن یک خودرو در آنجا بین 700 الی 800 دلار خواهد بود. این در حالی است که متوسط درآمد سالانه مردم در حدود 690 دلار است. به گزارش سوپکو به دلیل مجموعه ای از مسائل فنی، امکان استفاده از این ایستگاه در آینده مورد تردید است.

در گزارش های بازرسی ویژه بازسازی افغانستان (SIGAR)، موارد مشابه دیگری نیز وجود دارند. از جمله احداث یک نیروگاه با هزینه سرسام آور 335 میلیون دلار که دلیل احداث آن روشن نیست و اکنون بلااستفاده مانده است. این ها بخشی از میلیاردها دلار هزینه صرف شده در افغانستان توسط ایالات متحده آمریکا است.

 

 منبع: www.cngmag.ir