دویچه وله : ایران در جایگاه سومین تولیدکننده گاز جهان قرار گرفت

Author:

 به گزارش مجله صنعت CNG به نقل از دویچه وله، مطابق تازه‌ترین آمار از میزان تولید گاز در جهان، ایران با پشت سر گذاشتن قطر رتبه سوم را به خود اختصاص داده است. آمریکا و روسیه با فاصله زیاد از دیگر کشورها در جایگاه اول و دوم قرار دارند.

میزان تولید گاز در ایران سال گذشته میلادی نسبت به سال پیش از آن نزدیک به ۶ درصد افزایش یافت و از مرز ۱۹۲ میلیارد مترمکعب گذشت.

به این ترتیب ایران در سال ۲۰۱۵ موقعیت خود را به عنوان یکی از تولیدکنندگان اصلی گاز تثبیت کرد و جای قطر، سومین تولیدکننده گاز جهان در ۲۰۱۴ را گرفت.

ایالات متحده آمریکا، روسیه، ایران، قطر و کانادا پنج تولیدکننده مهم گاز دنیا محسوب می‌شوند اما دو کشور نخست، به ویژه آمریکا در موقعیتی قرار دارد که بی‌رقیب به نظر می‌رسد.

آمریکا در سال گذشته اندکی بیش از ۷۶۷ میلیارد متر مکعب، نزدیک به ۴ برابر ایران گاز تولید کرد و روسیه با کمی بیش از ۵۷۳ میلیارد متر مکعب در جایگاه دوم قرار گرفت.

خبرگزاری دولتی ایرنا، جمعه چهارم تیرماه به نقل از گزارش «مرور آمار انرژی جهان ۲۰۱۶»، که توسط کارشناسان شرکت بریتیش پترولیوم تهیه شده، میزان تولید گاز قطر در سال گذشته را ۱۸۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب اعلام کرد.
پیشی گرفتن ایران از قطر از آن جهت اهمیت دارد که دو کشور بخشی از گاز خود را از میدان‌های مشترک در خلیج فارس استخراج می‌کنند.

به گفته‌ی مدیران وزارت نفت دولت یازدهم میزان تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۱ پنجاه درصد افزایش داشته است.

پس از پارس جنوبی، مهمترین میدان‌های مشترک نفت و گاز ایران در غرب رود کارون و در مرز عراق قرار دارند.

 

منبع: www.cngmag.ir