بومي سازي ورق هاي فولادي مخازن CNG

Author:
گروه صنایع معدنی >فولاد – با وجود منابع بي شمار گاز و نگاه ويژه کشور جهت افزايش به کارگيري گاز فشرده طبيعي (CNG) در سبد سوخت مصرفي، امروزه مصرف گاز در صنايع گوناگون کاربردهاي ويژه اي پيدا کرده است.

به گزارش ماین نیوز، يکي از پرکاربردترين روش هاي مصرف گاز فشرده طبيعي، به کارگيري آن جهت سوخت مصرفي خودروها است که مخازن فلزي نگهدارنده اين گاز نقش کليدي در فرآيند مصرف آن دارند.

مواد اوليه بسياري از صنايع پايين دستي به صنعت فولاد وابسته است. ورق فولادي عريض کاربردهاي متنوعي در صنايع لوله سازي، مخازن تحت فشار، کشتي سازي و سازه هاي خاص ساختماني دارد و مواد اوليه موردنياز جهت ساخت مخازن گاز فشرده طبيعي (CNG) که همانا ورق هاي فولادي با استحکام بالااست در کشورهاي محدودي در دنيا قادر به توليد آن هستند.

بي شک توجه به جنبه هاي ايمني حين ساخت آن مخازن تحت فشار از اهميت فراواني برخوردار است. با توجه به رسالت شرکت هاي فولاد و ضرورت ايفاي نقش موثر در عرصه توسعه همه جانبه اين مرز و بوم و نيز سياست هاي کشور در زمينه خودکفايي، شرکت هاي توليدکننده مخازن سي ان جي براي نخستين بار طي سال هاي اخير در کشور اقدام به تامين مواد اوليه موردنياز ساخت مخازن گاز طبيعي فشرده (CNG) تحت استاندارد کيفي EN10083-3 کردند. بر اين اساس کليه مراحل طراحي، توليد، نورد و عمليات حرارتي ورق هاي فولادي فوق با استفاده از مواد اوليه و دانش متخصصان داخلي صنعت فولاد صورت پذيرفته است.

خواص مکانيکي مطلوب، استحکام کششي و مقاومت بسيار بالاي ورق هاي توليدي با درجه فولادي 34CrMo4 از جمله ويژگي هاي بارز اين محصولات به شمار مي آيد. اين ورق هاي عريض و استحکام بالاي فولادي آنها که با اتکا بر نيروي انساني متخصص، تجهيزات مدرن نورد و عمليات حرارتي ورق و همچنين بهره گيري از آزمايشگاه مرجع خود ساخته شده است، قادر به تامين مواد اوليه براي صنايع لوله سازي، مخازن عظيم نگهداري و تحت فشار نفت، گاز و پتروشيمي، صنايع کشتي سازي و سازه ها و سکوهاي دريايي، پل سازي و سازه هاي خاص ساختماني با گريدهاي متنوع و ضخامت 8 الي 150 ميليمتر، عرض 1/ 1 تا 5/ 4 متر و طول 5/ 2 تا 24 متر و نيز عمليات حرارتي ورق ها به صورت Quench-Temper وNormalizing است. تاکنون در راستاي خودکفايي مواد اوليه در کشور طرح هاي استراتژيک بسياري انجام و سپس به مرحله توليد درآمده است که اميدواريم با تلاش تمامي صنايع و همکاري دولت گام هاي بلندتري در اين زمينه برداريم.

منبع: www.minews.ir