ایران بر سکوی اول CNG جهان ایستاد

Author:

 

این روزها در پاریس سران کشورهای مختلف جهان دور هم گرد آمده‌اند تا در کنفرانس COP21 بتوانند همگرایی بیشتری برای رسیدن به سطح کمتر …


این روزها در پاریس سران کشورهای مختلف جهان دور هم گرد آمده‌اند تا در کنفرانس COP21 بتوانند همگرایی بیشتری برای رسیدن به سطح کمتر آلاینده‌های زیست‌محیطی پیدا کنند. مساله آلودگی محیط‌زیست دیگر موضوعی نیست که توسط کشوری رد یا انکار شود و تمام کشورها به نحوی تلاش برای کاهش مخاطرات ناشی از این مساله دارند. به‌طور معمول وسایل حمل‌و‌نقل عمومی با سوزاندن سوخت‌های هیدروکربوری نقش قابل‌توجهی در ایجاد آلاینده‌های جوی ایفا می‌کنند. از این رو انجمن‌ها و نهادهای مختلفی در سراسر دنیا به‌صورت بین‌المللی و منطقه‌یی تشکیل شده‌اند تا به‌دنبال پیدا کردن سوخت‌های پاک‌تر برای استفاده در حمل‌و‌نقل عمومی باشند. انجمن وسایل حمل‌ونقل آسیا و اقیانوسیه(ANGVA) یکی از این دست انجمن‌هاست که به‌صورت دو سالانه همایش‌هایی در رابطه با همین موضوع در سطح منطقه برگزار می‌کند.

آخرین کنفرانس این انجمن در سال2015 و به میزبانی چین برگزار شد و قرار است در سال2017 میزبانی این همایش برعهده ایران باشد. ایرانی که در بیش از یک دهه گذشته توانسته به موفقیت‌های قابل‌قبولی در صنعت CNG دست یابد و آن‌طور که مسوولان این صنعت ادعا می‌کنند رتبه اول جهان را دراختیار دارد. روز شنبه نشست خبری در محل سالن اجتماعات انجمن‌های صنفی CNG کشور برای اطلاع‌رسانی درمورد این همایش و وضعیت CNG کشور و جهان برگزار شد. اردشیر دادرس رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی CNG کشور در ابتدای این نشست اعلام کرد که در کنفرانس ANGVA که در سال2017 برگزار می‌شود تعداد زیادی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نفت و گاز جهان حضور خواهند داشت.

وی اعلام کرد که این کنفرانس با هماهنگی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و حمایت نهادهایی مانند دولت، شهرداری‌ها و حمایت مجلس ‌شورای اسلامی و کمیسیون انرژی مجلس برگزار خواهد شد. وی اعلام کرد که صنعت CNG ایران توانسته در بیش از یک دهه از آغاز به فعالیت خود در زمینه‌های مختلف مانند خودروسازی، مخزن‌سازی، کمپرسورسازی، جایگاه‌داری و سایر زمینه‌های مرتبط در این صنعت به بلوغ و خوداتکایی برسد. به گفته رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی CNG در حال حاضر 4میلیون خودرو دوگانه‌سوز در ایران وجود دارد درحالی که در حال حاضر کل خودروهای کشور حدود 17میلیون دستگاه است. این بدین معناست که بیش از یک‌چهارم خودروهای کشور از سوخت CNG استفاده می‌کنند. وی اظهار کرد که در حال حاضر 92درصد ارگان‌ تاکسیرانی کشور و به‌طور کلی حدود 70درصد حمل‌ونقل عمومی کشور گازسوزند. وی ضریب نفوذ بالای گاز در کشور از‌جمله ضریب نفوذ 92درصدی در مناطق شهری، ضریب نفوذ 74درصدی در مناطق روستایی و به‌طور میانگین ضریب نفوذ 86درصدی در کل کشور و وجود 260هزار کیلومتر خطوط لوله انتقال گاز و 34هزار کیلومتر خطوط لوله فشار قوی را جزو حلقه‌های زیربنایی صنعت CNG کشور دانست که در داخل بومی‌ شده‌اند.

در ادامه این نشست شهریار خاشع دبیر هیات‌مدیره انجمن سازندگان تجهیزات CNG و دبیر همایش ANGVA تهران به پیشرفت قابل‌توجه صنعت CNG ایران در سال‌های اخیر اشاره کرد. وی ادعا کرد که 15سال پیش که صنعت CNG در ایران موردتوجه قرار گرفت ایران در این صنعت وضعیت خوبی نداشت اما امروز ایران در دنیا رتبه اول را دارد. وی بااشاره به ظرفیت مصرف 42میلیون مترمکعب CNG در کشور رشد ایران را در مقایسه با سایر کشورها بسیار خوب توصیف کرد. خاشع در ادامه صحبت‌های خود به فعال‌تر شدن بازرسی‌ جایگاه‌ها اشاره کرد. وی همچنین درمورد فرآیند بازرسی خودروها آن را فرآیندی پیچیده‌تر عنوان کرد که در این زمینه نیز بهبودهایی حاصل شده است. دبیر هیات‌مدیره انجمن سازندگان تجهیزاتCNG ایران را تنها کشوری معرفی کرد که موتور پایه ‌گازسوز تولید می‌کند. وی بااشاره به موهبت گاز طبیعی موجود در کشور بر ضرورت تبدیل آن به مزیت اقتصادی و خلق ارزش ‌افزوده تاکید کرد. خاشع، گاز طبیعی را سبک‌ترین هیدروکربور موجود دانست.

وی بااشاره به کنفرانس COP21 پاریس و توجه به فاصله‌گیری جهان از سوخت‌های فسیلی، گاز طبیعی را به‌عنوان سوخت مورداستفاده در دوران گذار از سوخت‌های فسیلی دانست. در ادامه این نشست شهرام اتفاق مدیرعامل انجمن سوخت‌های جایگزین کشور به صرفه‌های اقتصادی و ارزی ناشی از استفاده از CNG در سال‌های اخیر اشاره کرد. وی اعلام کرد که به ازای هر متر مکعب مصرف CNG بین 25 تا 30 سنت نسبت به مصرف بنزین صرفه دارد و به این ترتیب روزانه 6میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی نسبت به مصرف بنزین صورت می‌گیرد. اتفاق، بااشاره به وضعیت صنعت جهانی CNG از وجود 22میلیون خودرو گازسوز و بیش از 26هزار جایگاه سوخت CNG در بیش از 80کشور جهان خبر داد. وی تاکید کرد که حتی کشورهای بدون گاز طبیعی نیز در حال توسعه صنعت CNG هستند. به‌طور مثال 70درصد کشورهای اروپایی CNG موردنیاز خود را از گازهای حاصل از بیومتان استحصال می‌کنند. وی اعلام کرد که ایران نیز به موازات دنیا در حال تلاش برای رشد و توسعه بیش از پیش CNG است. امیر خاکی نایب‌رییس انجمن خودروهای گازسوز آسیا و اقیانوسیه (Asia Pacific Natural Gas Vehicles Association) محدودیت‌های ناشی از سوخت‌های فسیلی را دلیل تلاش کشورها برای یافتن سوخت‌های جایگزین دانست. وی اعلام کرد که هر کشوری باتوجه به ظرفیت‌ها و منابع خود به‌دنبال انواع مختلفی از سوخت‌های جایگزین رفته‌اند.

به‌عنوان مثال در برزیل باتوجه به گستردگی صنعت کشاورزی و تولید نیشکر، برنامه توسعه سوخت‌های الکلی را در دستور کار خود قرار داده‌اند. در ایران باتوجه به ظرفیت عظیم ذخایر گازی و مزیت‌های اقتصادی آن، CNG بهترین انتخاب به‌عنوان سوخت جایگزین محسوب می‌شود. وی اعلام کرد باتوجه به آخرین گزارش BP ایران توانسته بالاتر از روسیه به رتبه اول کشورهای دارنده ذخایر گازی در جهان دست یابد. البته وی توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز صنعت گاز و به‌تبع آن صنعت CNG را بسیار پرهزینه دانست. خاکی، بااشاره به آخرین حضور خود در جلسه انجمن جهانی خودروسازان گازسوز، اعلام کرد که برخی شرکت‌های امریکایی در آن نشست برنامه‌های خود را برای گسترش استفاده از سوخت RNG) Renewable Natural Gas) اعلام کردند. سوخت RNG که با نام گاز طبیعی پایدار نیز شناخته می‌شود، نوعی زیست‌گاز محسوب می‌شود که پس از انجام یک‌سری فرآیندها کیفیتی شبیه‌ گاز طبیعی معمول پیدا می‌کند. بدین سان امکان توزیع این گاز برای مشتریان از طریق خطوط لوله انتقال گاز موجود فراهم می‌شود. RNG درواقع زیرمجموعه‌یی از گازهای ساختگی SNG) Substitute Natural Gas) به حساب می‌آید.

این مساله نشان‌دهنده دورنمای فعالیت‌های جهانی در زمینه تولید سوخت‌های جایگزین سوخت‌های فسیلی است. امیر خاکی در ادامه صحبت‌های خود مدعی شد ایران و چین تنها کشورهایی بودند که توانستند این صنعت و تمام اقلام مورد نیاز آن را به‌طور کامل بومی کنند. نایب‌رییس ANGVA به این نکته اشاره کرد که متاسفانه باوجود گسترش چشمگیر این صنعت در داخل و توانمندی صنعت CNG ایران، فعالیت‌های برون‌مرزی و صادراتی این صنعت چشمگیر نبوده است. خاکی اظهار امیدواری کرد که با رفع تحریم‌ها و مهیا شدن شرایط شاهد گسترش صنعت CNG ایران در سطوح بین‌المللی و صادرات محصولات و خدمات این صنعت به کشورهای منطقه و جهان باشیم. از این رو همایش ANGVA که در سال2017 در تهران برگزار خواهد شد فرصت بسیار مناسبی را برای این امر فراهم خواهد آورد.

منبع: زمان نیوز