امضای تفاهمنامه ساخت مخازن تحت فشار صنعتی و پزشکی بین سه شرکت تولیدکننده

Author:

به گزارش مجله صنعت CNG به نقل از روزنامه عصر اقتصاد، همایش و نمایشگاه بین المللی CNG  و سوخت های جایگزین روز گذشته در پژوهشگاه صنعت نفت در حالی برگزار شد که شرکت کنندگانی از بخش خصوصی و دولتی در آن گرد آمده بودند تا برای یکبار دیگر موضوع استفاده از این سوخت را مورد بررسی قراردهند و این در حالی بود که مدیران و فعالان این صنعت به نقش اساسی الگوی جدید  مصرف سوخت در شهرهای بزرگ اشاره کردند و گفتند اگر استفاده از گاز طبیعی در شهرهای بزرگ رایج نمی شد اینک تهران و شهرهای بزرگ کشور جایی برای زندگی شهروندان نداشتند.

در این همایش یک تفاهمنامه نیز در حوزه ساخت  مشترک مخازن  تحت فشار صنعتی و پزشکی نیز به امضا رسید و این همه در شرایطی بود که چند تن از نماینگان نهادهای دولتی مانند مدیران ارشد شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی و رییس سازمان استاندارد طی سخنانی به نقش پررنگ بخش خصوصی و حضور بسیار جدی تر این بخش در حوزه ساخت و تولید مخازن و تجهیزات مربوط به صنعت نوپای CNG  در ایران تاکید کردند.

در این میان فعالان بخش خصوصی و مدیران شرکت های تولید کننده نیز در این خصوص طی سخنانی  به مولفه های مورد  نیازبرای توسعه صنعت cng اشاره کردند و خواستار حمایت بیشتر از فعالان این صنعت از سوی دولت بخش دولتی شدند.

بنا به این گزارش شهریار خاشع دبیر اجرایی همایش CNG و سوخت‌های جایگزین با اشاره به این که این همایش نزدیک به 10 سال سابقه برگزاری در کشور دارد و البته در دوره های پیشین دستخوش تنش هایی بوده است ولی اینک دست اندرکاران و فعالان دو بخش خصوصی و دولتی یکبار دیگر دست در دست یکدیگر داده اند تا مشکلات پیش رو در صنعت CNG را مرور و در رفع آن اقدام کنند  گفت:طبق برنامه تدوین شده قبلی بازرسی از جایگاه های سوخت تا دوسال اینده به پایان خواهد رسید گفت:تاکنون 1200 جایگاه سوخت مورد ارزیابی ها و بازرسی های ایمنی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: هم اکنون در این صنعت خبر های خوبی به گوش می رسد به طوری که می توان اذعان داشت که گاز در حال تبدیل شدن به اصلی‌ترین تامین منبع انرژی جهان است و بیش از ۷۰ درصد منابع انرژی جهان با گاز تامین خواهند شد. ایران با داشتن ۱۱.۶ درصد از ذخائر گاز جهان در موقعیت بهتری نسبت به کشورهای دیگر قرار دارد.

وی با تاکید بر این‌که دستاوردهای صنعت CNG قابل توجه است، اظهار کرد: این صنعت، صنعت نوزادی بوده و نیازمند حمایت است. امسال میزان ذخیره‌سازی CNG در ایران از ۴۰ میلیارد دلار افزایش یافته و هیچ کشوری به اندازه ایران در این بخش استاندارد انرژی ندارد.

گازوییل و بنزین ،اصلی ترین آلاینده ها

این گزارش حاکی است مصطفی میر سلیم رئیس همایش CNG با اشاره به اینکه فقط 13 درصد از حمل و نقل کشور را CNG تشکیل داده است،‌ گفت: بیشترین آلایندگی هوای کلانشهرها مربوط به سوخت‌های بنزین و گازوئیل است.

وی همچنین  گفت: در حال اضر سی ان جی ۱۳درصد سوخت خودروها در کشور  را تشکیل می‌دهد و در همین امتداد آمارها نشان می دهد بیشترین میزان آلایندگی هوای شهر ها توسط بنزین و گازوییل بوجود می آید.

 رییس این همایش همچنین اظهار کرد: در اجلاس 1992 که در شهر ریو  کشور برزیل برگزار گاز طبیعی به طور رسمی  به عنوان سوخت سبز معرفی شده، و باید گفت اگر  90 درصد از سوخت کشور از گاز طبیعی تشکیل نمی شد ، امروز ایران تبدیل به یک منبع پرقدرت تولید آلایندگی می‌شد.

 وی همچنین تاکید کرد که نباید برای یک مقطع بلند زمانی از گاز طبیعی به عنوان سوخت استفاده کرد و باید دانست این ماده می تواند در اقتصاد کشور ما ارزشمندی های بسیار بیشتر خود را در بخش صنایع تبدیلی نشان دهد.

میر سلیم  با اشاره به اینکه در حال حاضر  80 درصد از آلودگی هوای شهر و کشور به تولید و ترابری منتسب است، ادامه داد: گاز طبیعی فقط 13 درصد از سهم حمل و نقل را به خود اختصاص می‌دهد که با این شرایط باید گفت بنزین و گازوئیل بیشتری آلایندگی را در ترابری دارند.

وی با تأکید بر اینکه تا امروز قرار بود 2 میلیون و 300 هزار خودروی با پایه گازسوز تولید شود، اما فقط 140 هزار موتور پایه‌گازسوز تولید شده است، تصریح کرد: این نکته نیز نباید فراموش شود که قرار بود برای متورسیکلت ها هم چاره ای اندیشیده شود در حالیکه هم اکنون این وسایل نقلیه همچنان از بنزین استفاده می کنند  و هوا کماکان آلوده تر می شود.

رئیس همایش CNG هم چنین برجلوگیری از تبدیل کارگاه‌های خودروهای بنزین‌سوز به گازسوز تاکید کرد و گفت: ارتقاء موتورهای گازسوز که بیش از 10 سال از طراحی اولیه آنها می‌گذرد، باید مورد توجه دست‌اندرکاران این صنعت قرار گیرد.

نسبت به سوخت جایگزین کم توجهی شد

موضوع آلاینده بودن موتور سیکلت ها اما محوری بود که در سخنان سخنران بعدی این همایش یعنی عباس کاظمی مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخسش فرآورده های نفتی نیز مورد اشاره قرار گرفت.

کاظمی در این خصوص از طرح گاز سوز کردن موتور سیکلت‌ها خبر داد و گفت: این طرح در مرحله مطالعه قرار دارد و با همکاری مجموعه‌های صنعت CNG می‌تواند عملیاتی شود.

وی با گلایه از کم توجهی مجلس به جایگزینی سوخت های پاک نیز گفت  موضوع  در برنامه سوم توسعه کشور، مجلس شورای اسلامی به درستی وارد اقتصاد انرژی شد و در ماده 27 بحث سوخت‌های جایگزین را مطرح شد و وزارت نفت در آن موقع براساس تدبیر صحیحی که به خرج داد صنعت CNG را وارد عرصه سوخت کرد.

وی ادامه داد:وضع کشور ما در حوزه زیر ساختی گاز طبیعی از بسیاری از کشور ها مانند آمریکا و روسیه مطلوبتر است  و سال آینده با تدبیر وزارت نفت، توسعه فازهای پارس جنوبی به بهره برداری کامل خواهد رسید و تولید گاز یک میلیارد متر مکعب خواهد شد که شبکه انتقال توان جابجایی این حجم از گاز را دارد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه حتی سوخت مایع با استاندارد یورو 5 نیز مزایای گاز طبیعی را ندارد، گفت: در مقام مقایسه بنزین یورو 5 نیز نسبت به CNG بسیار آلاینده است به همین دلیل باید توان خود را برای استفاده از این سوخت حداکثری کرد.

کاظمی با اشاره به اینکه در برنامه چهارم توسعه نیز نگاهی به صنعت CNG شد اما متاسفانه در برنامه پنجم و ششم این نگاه به صنعت CNG وجود ندارد، گفت: اگر می‌بینیم 8 کلانشهر نیازمند به استفاده از سوخت پاک هستند دلیلش نبود جریان هوا در این کلان‌شهرها است؛ بنابراین می‌توان سوخت CNG را در این 8 کلان‌شهر به حداکثر خود رساند.

وی با تاکید بر اینکه قبل از سال 92 بنزینی که در تهران عرضه می‌شد یورو 4 نبود، گفت: بنزن مورد استفاده در این بنزین 20 TPM بود که الان به 3 TPM رسیده است.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه در حال حاضر 20 میلیون متر مکعب گاز CNG در کشور عرضه می‌شود، گفت: اگر می‌خواستیم این گاز را با بنزین جابجا کنیم باید برای ساخت یک پالایشگاه به ظرفیت تولید 20 میلیون لیتر بنزین و هزینه‌های جانبی آن 10 میلیارد دلار هزینه می‌کردیم.

کاظمی با اشاره به اینکه وزارت نفت به دنبال نوسازی 6 پالایشگاه کشور با هزینه 14 میلیارد دلار است، گفت: فاینانس مورد نیاز این طرح تأمین شده و از فردا نوسازی پالایشگاه آبادان به منظور تولید بنزین با استاندارد یورو 4 آغاز خواهد شد.

دولت صادرات را به بخش خصوصی واگذار کند

وزیر نفت برای خصوصی سازی فرآیند صادرات فرآورده های نفتی، گفت: دولت آمادگی دارد تا با حفظ نقش حاکمیتی، صادرات فرآورده های نفتی را به بخش خصوصی واگذار کند.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی توسعه صنعت CNG در ایران با چالش ها و مشکلات جدیدی روبرو شده است و سیاست دولت تهیه یک نقشه راه به منظور افزایش مشارکت بخش خصوصی در این صنعت است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با تاکید بر اینکه دوره تصدی گری دولت در صنعت CNG به پایان رسیده و هم اکنون زمان ورود حداکثری بخش خصوصی و بازار در این صنعت استراتژیک است، تصریح کرد: یکی از سیاست های جدید برای توسعه صنعت CNG کاهش فضای انحصاری و ایجاد بازاری رقابتی با کاهش تصدی گری دولت و افزایش مشارکت بخش خصوصی در صنعت CNG است.

ریاحی با اشاره به ضرورت ایجاد کنسرسیوم های بخش خصوصی به منظور افزایش مشارکت در صنعت CNG کشور یادآور شد: علاوه بر ایجاد کنسرسیوم، شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی هم به نمایندگی از دولت طرح برندسازی در صنعت CNG را آغاز کرده است.

استاندارد در صنعت CNG یک تکلیف است

سخنران بعدی  همایش cng و سوخت های جایگزین نیره پیروز بخت رییس سازمان استاندارد بود.وی با اشاره به اینک ه ایران جزء5 کشور تولید کننده عمده گاز جهان است اظهار داشت ایران در عین حال در میان 3 مصرف کننده گاز نیز در جهان مطرح است.

وی افزود :محور های مدنظر قرار گرفته در این همایش بر اساس سیاست های اقتصاد مقاومتی تدوین و طراحی شده است.

پیروز بخت اضافه کرد:به فرموده مقام معظم رهبری استاندارد کامل کالا و خدمات در کشور ما باید در  راس امور سازمان استاندارد قرابگیرد و بر این اساس اینک موضوع استاندارد سازی یک تکلیف تلقی می شود .

وی همچنین نظارت اجباری برجایگاه های سوخت CNGکه اینک اجرایی شده ونظارت برمخازن موجود در خودرو ها به شکل زمانی مداوم را  نیز از دیگر وظایف سازمان متبوعش برشمرد و گفت:در این عرصه اینک باید خود بخش خصوصی حضوری جدی و پررنگ داشته باشد.

رییس سازمان استاندارد تعداد جایگاه های ساخته شده تا پایان آبان ماه امسال را 2340 مورد  اعلام کرد  و گفت از این میزان 2007 جایگاه تاکنون مورد بازرسی و بررسی فنی و استاندارد قرار گرفته است و این در حالی است که متاسفانه 115 جایگاه در این خصوص با سازمان استاندارد همکاری لازم را نداشته اند و بر این اساس چنین جایگاه هایی اگر همچنان به این وضعیت ادامه دهند با اهرم های قانونی روبرو خواهند شد وهم اینک نیز در این ارتباط از 146 جایگاه غیر فعال تاکنون حدود صد جایگاه از انشعاب جدا شده است.این امر نشان دهنده این نکته است که سازمان استاندارد در خصوص مسایل ایمنی برای مردم بسیار جدی است.

منبع: www.cngmag.ir