افزایش مصرف سی ان جی در مناطق مختلف کشور

Author:

 

تهران = 9 درصد افزایش مصرف CNG

کرمانشاه = 16 درصد افزایش مصرف CNG

به گزارش مجله صنعت CNG به نقل از پایگاه اطلاه رسانی مدیریت طرح CNG، در 22 شهریور ماه 1394 ، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی استان تهران ، درباره مصرف سی ان جی استان تهران در پنج ماه نخست امسال به خبرنگار شانا، گفت: در مدت زمان یادشده 343 میلیون مترمکعب سی ان جی مصرف شدکه این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال(312 میلیون متر مکعب) 9 درصد افزایش نشان می دهد.

مرتضي عابديني اظهار كرد : مصرف سی ان جی در مردادماه امسال را 74 میلیون متر مکعب و رشد افزایش مصرف این سوخت پاک را در مقایسه با مدت مشابه پارسال 17 درصد اعلام کرد.

به گفته عابدینی در استان تهران 175 جایگاه سی ان جی فعال است که در استان تهران فعالیت می کنند که 80 باب آن در کلاشهر تهران سوخترسانی به خودروهای گازسوز را انجام می دهند.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی استان تهران یادآور شد: هم اکنون نیز 15 باب جایگاه سی ان جی در دست ساخت است.

وي مصرف بنزین استان تهران در پنج ماه نخست امسال  را نيز بیش از دو میلیارد و یکصد میلیون لیتر اعلام كرد.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی استان تهران با بیان این که در این بازه زمانی دو میلیارد و 148 میلیون و 925 هزار لیتر بنزین مصرف شده است،به خبرنگار شانا، گفت: این مقدار نسبت به مدت مشابه پارسال، چهار درصد افزایش داشته است.

مرتضی عابدینی افزود،  مصرف این فرآورده نفتی(بنزین) در پنج ماه نخست پارسال دو میلیارد و 75 هزار و 136 لیتر بوده است.

وی درباره مصرف بنزین مردادماه امسال نیز گفت: در این بازه زمانی 460 میلیون و 758 هزار لیتر بنزین مصرف شد که نسبت به مدت مشابه پارسال 21 میلیون و 718 هزار لیتر کاهش داشته است.

عابدینی مصرف میانگین روزانه بنزین استان تهران را روزانه 12 تا 14 میلیون لیتر اعلام کرد.

به گفته مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی استان تهران، هم اکنون 267 جایگاه عرضه فرآورده های نفتی در استان تهران فعال است که با بهره گیری از 5700 نازل، سوختگیری به خودروها را انجام می دهند.

وی اضافه کرد: از ابتدای امسال تاکنون سه جایگاه فرآورده مایع در استان تهران فعال شده است.

به گزارش مجله صنعت CNG به نقل از مدیریت طرح CNG، در یک خبر دیگر در 14 شهریور 1394، اعلام شد که مصرف CNG در كرمانشاه 16 درصد افزايش يافته است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه کرمانشاه به خبرنگار شانا، گفت: در 155 روز نخست امسال 91 میلیون و 45 هزار و 690 متر مکعب سی ان جی مصرف شده است.

سید رمضان هاشمی این میزان مصرف را معادل 63 میلیون و 226 هزار و 174 کیلوگرم اعلام کرد.

وی گفت: در استان کرمانشاه 70 جایگاه سی ان جی مسئولیت عرضه این سوخت پاک را برعهده دارند که 36 باب آن تک منظوره و 34 باب دیگر نیز دو منظوره است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه کرمانشاه تصریح کرد: این تعداد جایگاه مجهز به 194 دیسپنسر و 390 نازل است.

به گفته هاشمی، به طور میانگین در هرماه، نزدیک به 22 میلیون مترمکعب سی ان جی دراستان کرمانشاه توزیع و مصرف شده است.

وضعیت کلی مصرف در کشور

هشتم شهریور ماه 1394، مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران از افزایش 3 درصدی مصرف سی ان جی کشور نسبت به پارسال خبر داد.

به گزارش مجله صنعت CNG به نقل از مدیریت طرح CNG، شهاب الدین متاجی در گفتگو با خبرنگار شانا به روند رشد مصرف سی ان جی با توجه به تک نرخی شدن بنزین اشاره و اظهار کرد: مصرف سی ان جی به دو عامل قیمت و در دسترس بودن این فرآورده بستگی دارد که سی ان جی باید در رقابت با بنزین، قیمت مناسبی داشته تا مصرف کننده تمایل به استفاده از آن داشته باشد.

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران افزود: افزایش 3 درصد مصرف سی ان جی در کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته، نشان از تأثیر مثبت سیاست کاهش قیمت آن در سال جاری دارد.

وی با اشاره به این که میزان مصرف سی ان جی در سال 92، 18.27 میلیون مترمکعب در روز و در سال 93، 19 میلیون مترمکعب در روز بوده است، تصریح کرد: میزان مصرف سی ان جی در سه ماه نخست سال 93، 18.59 میلیون مترمکعب در روز بوده است که میزان مصرف این فرآورده به 19.15 میلیون مترمکعب در روز در سه ماه نخست امسال رسیده است.

متاجی افزایش جایگاههای سی ان جی را نیازمند کمک دیگر سازمانها و شهرداریها دانست و افزود: خودروهای موتور پایه گازسوز نیز باید در اختیار مصرف کنندگان باشد تا هزینه تعمیرات خودرو انگیزه مصرف سی ان جی را کاهش ندهد.

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: ایران، پاکستان، برزیل و آرژانتین 4 کشوری هستند که بیشترین مصرف سی ان جی را در دنیا دارند.

وی در پایان اظهار کرد: بنابراین قیمت، هزینه تعمیرات و تعداد جایگاهها باید با هم هماهنگ باشند تا صنعت سی ان جی بتواند در رقابت با بنزین موفق تر شود.

در پی مصوبه دولت مبنی بر کاهش نرخ سی ان جی از ٦٠٠ به ٥٠٠ تومان (در هر کیلوگرم)، این سوخت پاک از سوم تیرماه تا پایان شهریور ماه امسال با نرخ جدید در جایگاههای سراسر کشور عرضه شد