افتتاح نخستین مرکز خدمات فنی و بازرسی خودروهای دوگانه سوز شرق کشور

Author:

همزمان با میلاد با سعادت امام حسین (ع) نخستین مرکز آزمون مخازن خودروهای گازسوز و جایگاه سی ان جی در شرق کشور در مشهد افتتاح می‌شود.

به گزارش مجله صنعت CNG به نقل از خبرنگاران جوان  از مشهد ، سید محمد رضا رضوی راد رییس انجمن صنفی سی ان جی استان خراسان رضوی گفت:مرکز خدمات فنی بازرسی مخازن خودرو‌های گازسوز و مخازن جایگاه سی ان جی برای اولین بار در منطقه شرق کشور احداث شده و مجوز سازمان ملی استاندارد را دارد.

وی افزود: در سال ۹۵ و در شش ماه گذشته دستورالعمل جدید معاینه فنی خودروهای کشور با نگاه ویژه به خودروهای گازسوز ابلاغ شد.

عضو هیت مدیره انجمن سی ان جی کشور تصریح کرد: هم اکنون مراکز معاینه فنی در شهرهایی که این مراکز احداث شده اند نمی‌توانند معاینه فنی خودروهای گازسوز را انجام دهند.

سید محمد رضا رضوی رادگفت: هر خودرو نخست به این مرکز معرفی می‌شود تا سیستم سی ان جی و مخازن آن تست شود و وقتی تاییدیه سیستم سی ان جی را دریافت کرد سپس مراکز معاینه فنی بقیه امور را انجام می‌دهد.

وی افزود: فضای کارگاهی این مرکز حدود ۸۰۰ متر مربع است و برای احداث آن بالغ بر ۵ میلیارد ریال هزینه شده است. در مهر ماه ۹۵ عملیات اجرایی ان شروع شده است و برای ۱۰ نفر اشتغال زایی داشته است.

عضو هیت مدیره انجمن سی ان جی کشور تصریح کرد: مخازن خودرو‌ها هیچ وقت تست نشده اند و انفجار ماشین‌ها نیز به همین دلیل است. عضو هیت مدیره انجمن سی ان جی کشور اظهار کرد: مخازن خودرو‌ها باید در یک دوره پنج ساله تست شوند و هیت مدیره انجمن پیگیر بوده است که برای نخستین بار این قضیه اجرایی شود.

رضوی گفت: خط مکانیزه ازمون خودرو‌ها در این مرکز وجود دارد و در هر هشت ساعت می‌توان ۱۰۰ مخزن خودرو را تست کرد.

وی در مورد روند تست خودرو‌ها در این مرکز گفت: اول مخزن خودرو سی ان جی باز می‌شود و توسط ترازو وزن اولیه مخزن گرفته می‌شود که اگر زیر ۵ درصد افت داشته باشد مخزن عملکرد صحیحی دارد.

عضو هیت مدیره انجمن سی ان جی کشور افزود: بعد از اینکه خودرو وزن گیری شد، روغن داخل مخازن تخلیه می‌شود و بازرسی چشمی خارجی و داخلی توسط دستگاه انجام می‌شود. مرحله بعد داخل مخزن پر آب می‌شود و برای تست اصلی نیاز داریم که داخل مخزن پر آب شود.

رضوی گفت: سپس مخزن وارد دستگاه “واترجک” می‌شود و دستگاه “هیدرو تست” می‌شود.

وی ادامه داد: در این مرحله یک نرم افزار گزارش می‌دهد با آیتم هایی که در نرم افزار تعریف شده است و سپس مخزن می‌تواند به چرخه سوخت رسانی بر گردد.

عضو هیت مدیره انجمن سی ان جی کشور اظهار کرد:در مرحله بعد آب داخل مخزن تخلیه می‌شود، سپس توسط هوای داغ کاملا مخزن خشک می‌شود و وقتی شیر مخزن بسته شد آنگاه بر روی خودرو مجددا نصب می‌شود.

رضوی گفت:با این روش امنیت راننده خودروی دوگانه سوز تامین می‌شود و از آنجا که مخازن خودرو‌ها تست نشده هر لحظه امکان انفجار وجود دارد.

منبع: www.cngmag.ir