آيا مصرف LPG بر CNG برتري دارد؟/ 95 درصد از خودروهاي گازسوز کشور، CNG مي سوزانند

Author:

موج – ماشين هاي چيني و اروپايي LPG مصرف مي کنند اما 95 درصد از خودروهاي گازسوزي که در سيستم ناوگان حمل و نقل کشور تردد مي کنند، CNG مي سوزانند.
به گزارش خبرگزاري موج، پروسه گازسوز كردن خودرو ها در ايران با نصب كيت LPG بر روي برخي از خودروها از سالها پيش آغاز شد اما در ميانه راه با انواع و اقسام توجيهات سعي شد تا اين گونه القا شود كه CNG به عنوان گاز طبيعي به دليل وجود منابع عظيم آن در كشور و قيمت صادراتي بالاتر LPG و هزار دليل و برهان ديگر از LPG بهتر است و از اواسط دولت هشتم برنامه اي براي جايگزيني جايگاه هاي LPG با CNG آغاز شد.
بيژن حاج محمدرضا رئيس انجمن جايگاهداران در گفت و گو با خرنگار خبرگزاري موج در مقايسه کيفيت LPG با CNG گفت: ماشين هاي چيني و اروپايي LPG مصرف مي کنند اما 95 درصد از خودروهاي گازسوزي که در سيستم ناوگان حمل و نقل کشور تردد مي کنند، CNG مي سوزانند.
وي افزود: اين در حاليست که عليرغم همه تبليغات مثبتي که در زمينه ترغيب افراد به استفاده از CNG انجام گرفته اما گاز LPG گاز تصفيه شده و پاک بوده در حاليکه سوخت CNG گاز طبيعي خارج شده از مخازن است که با تمام زائده هايي که در گاز طبيعي وجود دارد مي سوزد و نه تنها سوخت پاک نيست بلکه، آلايندگي به مراتب بيشتر از بنزين داشته و تنها مزيتي که دارد اين است که ارزانتر است.
حاج محمد رضا با اشاره به اينکه گاز CNG به عنوان سوخت ارزان مطرح مي شود تاکيد کرد: اين در حاليست که سالانه چند برابر هزينه مصرف بنزين بايد براي تعميرات موتور خودرو هزينه شود. علاوه بر اين، گاز طبيعي و بنزين پالايشگاه ها هردو فسيلي هستند و در نتيجه ميزان آلاينده هايي که از مخزن خودرو خارج مي شود، يکي است.

صحبت هاي مبني بر آلايندگي بالاي گاز CNG و ارجحيت LPG بر آن مبناي علمي ندارد
عليرضا پوررضا دبير انجمن صنفي CNG کشور اما نظر کاملا متفاوتي در مورد اين موضوع دارد. بنا بر گفته پوررضا مطرح مي شود صحبت هاي غيرمستندي است که هيچ مبناي علمي ندارد. تمامي سازمان ها و نهادهاي علمي دنيا پاک بودن سوخت CNG را تاييد کرده و در ايران هم سازمان محيط زيست و دانشگاه ها اين موضوع را بارها و بارها بررسي و تاييد کرده اند.
وي ادامه داد: برخلاف اظهارنظرهايي که عده اي در اين باره انجام مي دهند، سوخت CNG در زمره سوخت هاي فسيلي است که کمترين آلايندگي را داشته و حتي ميزان آلايندگي آن بسيار کمتر از سوخت LPG است چراکه همانطور که مي دانيد LPG داراي ترکيبات گازي سنگيني است که اين موضوع ميزان آلايندگي آن را افزايش مي دهد در مقابل فرمول ساده گاز CNG نشان دهنده سبک بودن اين گاز است که اين نکته يکي از ويژگي هاي سوخت هاي با آلايندگي پايين است.
اين صحبت ها در حاليست که بر‌اساس تحقيقات انجام شده، بهترين سوخت براي خودروهاي سواري گاز مايع است که هيچگونه آلودگي ندارد و درجه اکتان آن هم که باعث بهبود عملکرد موتور مي‌شود بالاست. مصرف گاز مايع براي خودرو مشکلي ايجاد نمي‌کند و خطرات به مراتب کمتري دارد چراکه فشار سيلندر گاز در سي‌ان‌جي 150 اتمسفر است که خطرناک است اما فشار سيلندر گاز مايع تنها 5 اتمسفر است. گاز مايع بر خلاف سي‌ان‌جي که گاز است، به صورت مايع مورد استفاده قرار مي‌گيرد و به همين دليل کيت آن در خودرو ارزان تر و ساده تر مورد استفاده قرار مي‌گيرد که در ايران هم ساخته مي‌شود و حتي به برخي از کشورها هم صادر شده است. ضمن اينکه احداث بارگيري گاز مايع در پمپ بنزين‌ها ساده‌تر است چون فشار، پايين است. همچنين با يک بار سوختگيري با سوخت ال‌پي‌جي يا گاز مايع، مسافت بيشتري را نسبت به سي‌ان‌جي مي‌توان پيمود و طبيعتا خودروها کمتر نياز به سوخت گيري پيدا مي‌کنند. همه اين عوامل دست به دست هم مي‌دهد تا گاز مايع را نسبت به سي‌ان‌جي براي خودروها بهتر ارزيابي کنند.

منبع: خبرگزاری موج