تجربه توسعه سی‌ان‌جی در 10 کشور پیشرو

Author:

مصرف گاز موجب صرفه‌جویی سالانه 8 میلیارد لیتر بنزین شد

پیش‌بینی می‌شود بازار مربوط به CNG از سال 2020 تا 2025 به میزان 7 میلیارد دلار رشد داشته باشد که این مقدار با توجه به سیاست‌های اتخاذشده، بیشتر مربوط به کشورهای ایران، چین، پاکستان و آرژانتین خواهد بود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، شروع استفاده از سوخت گاز طبیعی به دهه 1920 برمی­‌گردد. اما اوج­‌گیری گرایش به این سوخت از سال­‌های 1974 تا 1979 و به دلیل بحران­‌های نفتی ایجاد شده در آن دوره است. زمانی که نگرانی­‌های ناشی از افزایش آلودگی هوا در کشورهای مختلف جهان به مسئله مهم تبدیل شد، استفاده از این سوخت، به صورت جدی مورد توجه قرار گرفت. البته آن زمان تعداد وسایل نقلیه به قدری نبود که نگرانی تامین سوخت آن­ها مسئله اول باشد.

ایتالیا اولین کشوری است که از گاز طبیعی فشرده (CNG) به عنوان سوخت در خودروهای خود استفاده کرده است. در ایران نیز این کار اولین بار در سال 1352 شمسی به عنوان طرح تحقیقاتی در دانشگاه تهران شروع شد. پس از آن در سال 1356 طرح CNG سوز کردن خودروها به صورت آزمایشی در شیراز با 1200 خودرو به اجرا درآمد. این کار در سال 1366 در مشهد و سال 1371 در تهران و بر روی اتوبوس­‌ها اجرایی شد.

این روند به تدریج ادامه یافت تا اینکه در دهه 80 به یکباره صنعت CNG کشور جهش قابل توجهی را شروع کرد و تعداد جایگاه­‌ها در این دهه از 70 جایگاه به 2010 جایگاه رسید. پس از آن اما این روند با شدت قبل ادامه دار نبود و در این مدت تنها حدود 520 جایگاه جدید در کشور ایجاد شد.

  • جزئیات توسعه CNG در سبد سوخت اروپا

منبع: فارس